Full version: Ruttna?
Maria_z5
Hej!

Pillade lite i en astrantia(stjärnflocka)sådd och hittade fröskal med svart mojs i, det verkar som att de har ruttnat bort sad.gif
Klantfia. duh.gif
Ska jag kasta sådden eller hoppas på att några frön finns kvar och lever?
Misstänker att jag har vattnat bort dem, är lite nitisk med att spraya för att det inte ska bli för torrt så fröskalen trillar av som de ska. rolleyes.gif blushing.gif
Kan resten av de långsamma sorterna gått samma öde tillmötes, känns lite risk för det men ska jag bara vänta och se eller sätta mig och beställa nya fröer? g.gif

/Maria
kerstin z5-6
Vänta och se , peta inte i frösådderna med något mindre än en skottkärra .. dvs öht inte ..

säger hon som aaaldrig petar
Maria_z5
giggle.gif

Lovar!!

Men de frön jag hittade där var det bara jord i. -cry-.gif

Ska aaaalllldrrrriiiig mer peta i sådderna. whist.gif

/Maria
kerstin z5-6
Man kan hitta tomma skal .. ofta är det jord -men även om .. så kan det vara ett par dåliga ickegrobara frö du hittat-resten kan gro
Vill också passa på att varna för att försöka hjälpa " ut groddar ur fröskalen som de har på huvudet när de kommer upp
Då går de av -och blir inget ..sad.gif
Maria_z5
Har gjort det misstaget en gång, det räckte har nu bara en Delphinium GT i stället för 7 så det gör jag ALDRIG om.

/Maria
kerstin z5-6
crying.gif skulle väl ha varnat tidigare sad.gif ... men man får ju sån lust att hjälpa till ....
Pjater
Om man fuktar skalet och vickar på skalet så kan man lyckas men det brukar ju fixa sej så småningom ändå biggrin.gif
kerstin z5-6
thumbdown.gif helt plötsligt har man vickat av grobladen ... det har då jag lyckats med ...
Maria_z5
Har också provat det och det gick inte bra. Gör inte om den missen!
Visst vill man hjälpa till men efter att ha haft ihjäl 6 av 7 groddar på mina efterlängtade Riddarsporrar så klantar jag inte till det så igen! mad.gif
Skönt att höra att även du Kerstin har gjort samma misstag. kompiskram.gif
/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon