rubberwarrior
Jag behöver hitta en hängväxt som ska gå från golv till tak. Jag vill ha den färdigväxt om en månad, så något snabbväxande. Vet inte om murgröna finns färdigväxt i den längden i butik. Fick ett tips om att sätta sötpotatis som tydligen ska vara väldigt snabbt, någon som har testat?
Fenja
Hej och välkommen hit!
Var bor du, i vilken växtzon, du kan kolla här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32711&a=353468, för på de flesta platser i landet är det nog i tidigaste laget att sätta ut nya växter om en månad.
Om du kan tänka dig att dra från frö så är: Slingerkrasse, blomma för dagen, blomsterböna och luktärtor snabbväxande, men de når inte den höjd du nämner på en månad förstås. Dessa är alla ettåriga växter.
Vill du ha perenna växter, kan du titta på klematis, kaprifol, klängros, humle, pipranka (de två sista blommar inte) till exempel, men de säljs inte 2-3 meter höga heller.
Berätta gärna lite mer om i vilket väderstreck du har balkongen, hur mycket sol det är och så, så är det lättare att komma med förslag!
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
humle och bokharbinda växer snabbt . humle kan ju växa 5-6m på en sommar tror jag det va och bokharbinda växer med otroligt snabbt , jag köpte en liten planta i tidig sommar och den växte väl 2-3m på den sommaren om inte mer

tillägg bokharbindan är inte så härdig och kräver skyddade platser i nordligare zoner än 2 . vet dock inte vilken exakt zon den inte klara mer .
Fenja
blev två inlägg...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 09-03-2007, 23:05) *
Hej och välkommen hit!
Var bor du, i vilken växtzon, du kan kolla här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32711&a=353468, för på de flesta platser i landet är det nog i tidigaste laget att sätta ut nya växter om en månad.

hos mig går det att plantera växter , jag själv gjorde det nu i början av mars . men plantskolorna säljer ju inte än så man får vänta tills dom börjar sälja växter

fast sen beror det väl på var man bor
Fenja
Jag vet det Flaxss, det är därför jag skrev som jag gjorde smile.gif Skåne är inte en så stor bit av hela Sverige tongue.gif
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 09-03-2007, 23:09) *
Jag vet det Flaxss, det är därför jag skrev som jag gjorde smile.gif Skåne är inte en så stor bit av hela Sverige tongue.gif
Mvh
Fenja

haha jo tänkte å kom med på det wub.gif tongue.gif därför jag ändrade lite i texten
rubberwarrior
Tack för mycket snabba svar. Jag kanske ska förklara mig lite bättre. Det är så att jag ska använda "murgrönan" som dekoration på en smyckesvisning, alltså inomhus, men jag trodde att jag skulle få mer svar om jag använde balkongtråden. Jag vill att hängväxten ska se ut som en pelare av växtlighet, därför helst något tätväxt. Bor annars i Stockholmsområdet om det går snabbare utomhus än inomhus.
Fenja
Om du ska ha det klart inom en månad tror jag det är svårt... vore jag dig skulle jag kolla på några välsorterade handelträdgårdar om de kan hjälpa dig med något. Annars så finns det ju olika blomsterpelare av exempelvis gullranka i blomsterhandeln som kanske skulle kunna funka... I värsta fall har du ju sidenblommor att ta till.
Mvh
Fenja
rubberwarrior
Tack för alla svar. Det verkar som att jag får inrikta mig på färdigväxt murgröna. Någon som vet var man köper 2 meter lång murgröna eller nåt annat alternativ och vad kostar det. Är inte så bevandrad inom detta område.
Hum
Ska det vara inomhus kan du pröva tradescentia till exempel.

-jb-

blir två inlägg ny: andra alternativ kan vara philodendron scandens eller gullranka

-jb-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon