Maria_z5
Hej!

Läste att man ska rengöra verktygen efter beskärning men hur många gör det och med vad?
Om man har ett sjukt exemplar så kan jag förstå men är risken verkligen så stor om man inte ser några yttre symptom att man måste skrubba alltihop?

/Maria
KURT
Man skall använda sprit (t ex rödsprit), och skall man vara extra noga så är det faktiskt bätte med 70% sprit (inte 96%). Det bör man förövrigt även göra om man t ex tar pelargonsticklingar från flera plantor. Det är ju i princip omöjligt att SE om någon växt är smittad av virus, och det valigaste sättet virus sprids är just med verktyg, antingen det är människor som håller i verktygen eller insekter!
Maria_z5
Tack för det snabba svaret!

Utan dig hade jag nog nöjt mig med grönsåpa som vanligt wink.gif men hädanefter ska jag använda sprit.

/Maria thanks.gif

KURT
Det går bra med såpa eller annan detergent också. Men det blir mera omständigt och man måste se till att torka av bladet så att det inte rostar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon