Tobias80
Hej!!

Jag tänkte att jag skulle ha körsbärstomater i år, har skaffat en gul sort som heter ildi. Är det någon som vet något om denna?
Har också tänkt att jag ska ha vanliga röda men skulle gärna vilja ha lite förlag från er på goda sorter..

thanks.gif på förhand

MVH//Tobbe rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ildi är en god sort, högväxande plantor som tjuvas och bindes upp.

Goda röda körsbärstomatsorter som samtidigt är något snabbare än många andra körsbärstomater är Mei Wei och Gardeners Delight, dessa ska också bindas upp och tjyvas.

Får du tag på den orange körsbärstomaten Sungold så är den mycket odlingsvärd, den är kanske något senare än många andra körsbärstomater men smakmässigt utklassar den de flesta andra tomater.
Elin80
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-03-2007, 10:48) *
Ildi är en god sort, högväxande plantor som tjuvas och bindes upp.

Goda röda körsbärstomatsorter som samtidigt är något snabbare än många andra körsbärstomater är Mei Wei och Gardeners Delight, dessa ska också bindas upp och tjyvas.
Får du tag på den orange körsbärstomaten Sungold så är den mycket odlingsvärd, den är kanske något senare än många andra körsbärstomater men smakmässigt utklassar den de flesta andra tomater.

Jag hittade Sungold på froer.nu, men det finns 4 olika att välja på...Vet du om det är någon skillnad på dessa, och vilken ska jag i så fall välja?

/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
Det spelar ingen roll vilken du väljer det är samma sort bara olika fröfirmor, fröer.nu säljer ju många firmors fröer och det finns många som saluför sorten Sungold F1. Välj den som har billigast frö per styck (det står i informationen på fröer.nu:s hemsida på ett ungefär hur många fröer det finns i påsen).

Sorten är en F1 hybrid och därför lite dyrare i inköp jämfört med många andra sorter, samt tyvärr kan man ju inte skörda eget frö av F1 hybrider.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan lägga till att en av sorterna du lagt in bild på i ditt inlägg inte var Sungold F1 det står att sorten heter Sungella och det är en sort som har gener från Sungold i sig men det är inte samma sort.
cia73
Supersweet är min favorit. Det är en röd körsbärstomat. thumbsup.gif
Tobias80
Tack för tipsen!!
Jonas70
Jag kan rekommendera Gardeners delight, men i år odlar jag ett par andra faktiskt wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon