malin72
när ska man börja gödla ute...kalkar ni eran tomt,gräset eller hur och vad gör ni på vårkanten unsure.gif
när börjar man och vad använder ni????????
ska införskaffa mig lite olika saker nu inför vår städningen på tomten tummenupp.gif

vad har ni för tips om hur ni gör bravo.gif
Alexander-VG-zon3
börja gödsla när växterna kommer igång , ett lager med hönsgödsel överallt sätter fart på växterna eller nåt annat . kalka kan du göra nu för du ska inte kalka samtidigt som du gödslar .
Fenja
Gräset bryr jag mig inte om utöver att det klipps, det ska ändå grävas bort och bli rabatter allt eftersom!! Rabatterna får kompost och välbrunnen hästgödsel överst i ett lager om 10-15 cm, jag ytluckrar sedan ner det litegrann, men det msta jobbet med det gör maskarna.
I rabatter med frösådd väntar jag tills det kommit upp grönska 1-2 dm, sedan luckrar jag ner samma blandning lite djupare mellan rader och plantor.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
naturgödsel på alla rabatter , extra göder rosorna en gång till före midsommar , blåkorn i grusodlingar , gräsmattan struntar jag i ..
malin72
tack för svar en när börjar ni då????????? det kan ju komma mera snö hör men nu har mycket börjat kika upp här...ska lökarna få något mera eller unsure.gif
Fenja
Jag gödslar när jorden rett sig och växtligheten börjar komma i gång, under april-maj här i zon 4. Om du vill kan de ge lökarna lite blodmjöl efter att de blommat över.
Mvh
Fenja
malin72
ok för jag blandade ner benmjöl när jag satte dom
Fenja
Ja det funkar också Malin! yes.gif Det är nog vanligast att man använder det...
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Kalka behöver man bara göra om man har extremt lågt pH i trädgården eller använder konstgödning enbart. De flesta trädgårdar har inte så lågt pH (pH runt 5,5-6,5 passar för flertalet trädgårdsväxter så man behöver inte hålla på och kalka för att få över pH7 det är inget som gynnar växtligheten), gräs växer bra även när det är lägre pH (maskrosor däremot gillar högre pH i jorden)
Christer i Falköping
Åsa har rätt. Det finns numera stora undersökningar som visar att det är en gammal myt att man måste kalka i gräsmattan. Kalken gör att man måste gödla mer än vad som egentligen behövs.
Christer.
Xiphoideus
Så hur bör man sköta gräsmattan? Inget kalk alltså - är det något annat man bör göra nu på vårkanten? Jag vill inte använda kemikalier alls i trädgården så vilka alternativ är bäst då? Vår gräsmatta har full sol hela dagen och vi lade den som rullgräs förra året. Den ser väldigt grön och fin ut redan, inga ogräs eller mossa.
CGB
Gör ett markkarteringsprov ifall du är osäker på vad dina jordar innehåller. Kalknings- och andra åtgärder i enlighet med utförda prov. I och för sig kan man bra lägga ut kalk på snödrivan. Men, som tidigare sagts kalka inte i onödan, pH värden mellan 5 och 6,5 är oftast bäst. Växterna tar ju upp näringen i jonform och kan inte se skillnad mellan naturgödsel och handelsgödsel. Ofta är en blandning bäst. Fördelen med att använda naturgödsel är dess inverkan på mikrolivet och jordstrukturen.
malin72
men om man har gräs som ser ut som hos mig då rolleyes.gif mossa,mm varje år samma sak....lite för lite sol på vissa ställen men jag måste så nytt gräs varje år....på vissa ställen vill jag faktiskt ha lite gräs whistling.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Finns det för lite sol och gräset försvinner p.g.a detta och ersätts med mossa hjälper varken gödning, mossmedel eller kalkning. Gräs växer inte ifall det är alltför skuggigt. Vill man ha gräs där måste man då försöka få det ljusare ex. genom att ta bort andra växter. Annars får man nog acceptera mossan som faktiskt ofta är ganska fin, grön och behaglig att gå på barfota.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon