sqrulan
g.gif Jag har aldrig vågat beställa plantor o fröer från andra läder.Jag är så dålig på att räkna ut i pund eller dollar,frakter m.m.Så är jag ju rädd för att bli lurad på både plantor o pengar.Behöver goda råd o tips på bästa sätt.Jag åker nu på jobbet men läser svaren sedan i kväll,kramar från sqrulan thanks.gif
kerstin z5-6
Det är inga somhelst problem med etablerade firmor
Utbudet av frö till perenner är ju så mkt större tex
några ex
Lök o knöl
Eurobulb

Frö perenner
Gardens North kanada bra perenner o roligt vedartat från frö -de har kalla vintrar
Rosor
Rosor barrotat fraktkostar 100 kr (danmark)

Jelitto-jätteutbud , gratiskatalog med såråd på svenska
Finns fler ,i sådd o förökningsdelen finns trådar om just detta

AoT s länklista på "utländska postorderfirmor" är alla insända av forumister och i stort sett ok de med
Margith
Jag har bara beställt fröer från utlandet.
Jag har aldrig haft några problem.
De jag har provat är Jelitto, Gardens North, T&M och Silverhills Seeds. Jag kan rekommendera dem alla.

Det här med att räkna om olika valutor till svenska pengar är inte så svårt. Jag använder den här sidan:
http://swp2.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/pow/default.asp
I vänstra kanten klickar du på "valutor". Kurserna är aktuella.
En liten parentes här: Gardens North ligger i Kanada, en kanadensisk dollar är inte detsamma som en USA-dollar!
Sen måste du räkna in en "felmarginal". Vissa företag drar pengarna från ditt konto direkt vid beställning, andra drar pengarna vid leverans och kurserna förändras varje dag.
Porto och expeditionskostnader KAN också variera, det är inte alltid du får korrekta uppgifter när du beställer.
Men å andra sidan, funderar på att beställa fröer från andra länder, så kan du nog acceptera en viss felmarginal g.gif
sqrulan
kompiskram.gif Tack så hemskt mycket! Nu ska jag försöka att beställa från någon som ni har beställt från.Det är nog på tiden att jag blir lite morskare.Det ska bli roligt att få större valmöjligheter,vissa svenska kataloger kan man ju snart utantill.Många är ju bra men det är inga jätte förändringar från år till år.Jag ska nog beställa fröer till perenner till att börja med,för det är ju i sista minuten nu här i v-botten.Nu vet jag vad jag ska göra i morgon det blir kul. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon