*Stintan*
Ja jag menar för att man sitter för mycket framför datorn?

Ibland tänker jag på hur det var innan datorn kom in i huset. Funderar lite på vad jag gjorde då istället och då blir jag lite glad för att jag är lite långsam med att ta till mig nymodigheter. Jag undrar hur det skulle ha sett ut om det funnits dator när barnen var små eller växte upp. Hade jag tagit mej den tid som dom behövde då eller hade jag gett dom varsin dator o sen hade vi suttit i varsitt rum och och tittat på en skärm och klickat hit och dit. Jag vet inte som tur är eftersom mina ungar blev flygfärdiga innan jag skaffade dator, eller lite ljuger jag för vi hade en som dom satt och chattade vid och jag tyckte det var rent bedrövligt och faktiskt drog ur sladden på vid ett flertal tillfällen. Ja jag begrep ju inte bättre! Men hur är det egentligen där ute idag. Får våra barn den den tid vi har skyldighet som föräldrar att ge dom eller tillbringar vi för mycket tid framför datorn. Jag är faktiskt gald att det inte va så vanligt med datorer när mina barn växte upp utan den tiden ägnades istället åt gemenskap och naturupplevelser av allehanda slag.

Nu har jag inga barn hemma längre men kan ändå känna att jag ägnar för mycket tid åt datorn, men vadå den är min bästa vän ju.

Hur ser ni andra på det?
Sailor Pluto
Har än så länge inga barn, men får ändå dåligt samvete för att jag sitter länge vid datorn varje dag! "Det finns så mycket som behöver göras med städning och tvätt och disk och bla bla bla" hör jag från en del håll i min närhet. Fast just det får inte jag dåligt samvete för, och det syns crazy.gif . Då oroar jag mej mer över att hunden, katterna och sköldpaddan inte får tillräckligt med uppmärksamhet. Och sambon förstås innocent.gif . Samtidigt så måste alla få ha sina andningshål, och ta en paus från vardagen. Jag gör det ofta på Odlas forum.

På den tiden när jag bodde hemma fick jag knappt någon uppmärksamhet av en av mina föräldrar för att denne satt vid datorn hela dagarna. Det var inte ett dugg roligt. Det pågick i ungefär tio år. En extrem situation kanske, fast jag kommer att tänka på det när mina små kommer... Att ägna mer tid åt barnen än åt en dator tycker jag är självklart yes.gif .
Ophelia
Nej...jag har inte dåligt samvete. Jag jobbar heltid, börjat att på allvar sätta igång med träning och har kontakt med vänner. Upplever inte nätet som någon fristad eller andninghål bort från vardagen. För mig är nätet (och Odla) ett jättebra komplement för att lära mig mer om mitt absoluta största intresse. Har inte så många vänner som ens är lite intressserade av växter och odling. Är mycket sparsam med var jag lägger den inre energin på och skulle jag ens uppleva dåligt samvete så skulle jag stänga av då det är påverkbart.
netaave
Jo jag tillbringar för mycke tid här vid datorn, inte så mycket här på odla och andra forum men på en sight där det finns dansfolk.
Bättre att prata m folk direkt på en chat och kunna reda ut missförstånd direkt. Dessutom ska vi åka på danskryss på tisd en 25-30 st av oss och det ska bli så kul att få ett ansikte på alla man pratar med. För mig berikar alltså datorn livet och jag har fått så många nya vänner och bekanta. Så jag fortsätter nog att sitta här. thumbsup.gif
silos
Dåligt samvete har jag slängt ut för länge sedan;vad det än gäller yahoo.gif. dessutom är jag en periodare vad det är är som jag håller på med. Och jag har inga småbarn hemma och mina hundar tar jag ordentligt hand om:promenader,mat,gosandet etc.. och de är altid där jag är;precis intill mig.
Men visst har det hänt att jag har stannat vid datorn i flera timmar;senast en hel natt nyligen:mest är jag på en diktforum,letar efter konst, och numera är jag åter igen ofta här och läser.

När mina barn var små så lekte jag mycket med dem,läste böcker och de fick alltid vara med mig i alla mina sysslor hemma och ute.

Men dagens barn och ungdomar sitter troligen alldeles för mycket vid datorn.
Gillan
Jo, du Stintan, nog är det en intressant reflektion du gör alltid.Jag spenderar väldigt mycket tid här på Odla. Igengäld är jag inte på några andra forum.Det skulle jag inte orka med. Men dåligt samvete får jag bara när jag inte kan låta bli att sätta mig här när jag borde göra annat.......tex städa och sånt, men då brukar jag ursäkta mig med att det är mycket roligare här flirting.gif giggle.gif . Jag brukar inte låta datorn inverka på mitt "andra sociala" liv. Har jag andra människor i huset, går jag för det mesta inte in här. Förutom ibland då............då det tydligen kan hända att min man får leta reda på mig här blushing.gif shy.gif giggle.gif

Jag tror inte Stintan, att vi( jag,du och de flesta andra) skulle ha låtit Datorn påverka vårat liv när barnen var små. Det fanns sååå mycket annat som var viktigt då. Och nog hände det både en och många ggr att vi fick stänga av både dator och tv för att de skulle lära sig att det fanns annat som var viktigare. Leka, läsa, lära, mysa...etc....tillsammans. Och det kan jag idag se att det satt sina spår hos tex sonen som också är ett riktigt "Datafreak".Men, " familjen " kommer alltid först.

Måste ju bara tillägga att jag för bara några år sen var "allergisk " mot allt vad datorer hette! Och visste knappt hur jag skulle hitta på/av. duh.gif giggle.gif
*Stintan*
Älskar ditt svar Gillan!
*Stintan*
Läs och begrunda!
renate
Nej dåligt samvete har jag inte,sitter här mest bara på kvällen.Hunden och katterna går inte miste om något.Jag är ute mycket,men på vinterkvällar sitter jag vid datorn.Det händer att jag sätter på den på förmiddag,om jag leter efter något eller vill läser tidningen.Datorn hindrar mig inte från andra sysslor.
Magdis
Javisst kan jag få det ibland. Eller dåligt samvete o dåligt samvete förresten...jag blir nog mer besviken o trött på mig själv att jag inte göra nåt kreativt istället. Det är så lätt gjort att så fort Lilleman somnat så sätter jag mig här o "ska bara" pusta ut en stund o sen gå och göra nåt annat medan han sover....men hux flux har tiden runnit iväg och han är vaken igen. blushing.gif Nu är det ju också så att han aldrig sover några längre stunder sammanhängande, så man hinner inte särskilt mycket medan han sover. Nu t.ex hann jag precis starta datorn o börja skriva detta så är han vaken igen...sov högst en kvart. sad.gif

Men det jag måste göra hinner jag ju med ändå på nåt konstigt sätt smile.gif
gammelnalle
[font="Tahoma"][/font] Samvete?? nån variant av rågmjöl?

jorå... visst har man dåligt samvete... det är väl iofs det enda som fungerar??
men inte mer än att jag inte tar tid med mina vänner, bjuder in min 86åriga granne oftare, kör för fort ibland,

Precis som vissa andra här har jag LÄRT mig otroligt mycket på att häcka här.... (skall snart hämta ympgrenar..)
och "träffat" en hel del intressanta "typer" crazy.gif här!!

så SÅ värst dåligt samvete lider jag inte av för odlas skull......

b
Netha
Inte alls dåligt samvete eftersom jag inte försummar kontakt/samvaro med någon pga surfandet
som f.ö gett och fortsätter ge mig så mycken kunskap inom olika områden och också många vänner. smile.gif

faith
CITAT (Netha @ 10-03-2007, 21:37) *
Inte alls dåligt samvete eftersom jag inte försummar kontakt/samvaro med någon pga surfandet
som f.ö gett och fortsätter ge mig så mycken kunskap inom olika områden och också många vänner. smile.gif

Samma här. yes.gif

Internet för mig är en källa till kunskap och mycket glädje. Jag önskar jag hade haft tillgång till det när jag växte upp, jag tror det skulle ha hjälpt mig mycket - hur och med vad behåller jag dock för mig själv.
Bee
Dåligt samvete? - Aldrig i livet! Att sitta vid datorn är ett väldigt mycket bättre alternativ till att sitta framför tv:n. DET är själsdödande till skillnad mot detta.

Om det sen tar tid från hemmets skötsel - ja då får hemmets skötsel stå tillbaka. Mitt hem bestämmer inte över mig.

Fast ta tid från barnen - mja. Nu har jag inga hemmavarande barn längre men om jag hade haft - ja si DET vore en nöt att knäcka. Å andra sidan - dom hade troligtvis lagt beslag på datorn så det hade inte varit några problem ändå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon