Helen i Skåne
10-03-2007, 13:20
Planterade en liten häck och tre buskexemplar i höstas. Tanken är att buskarna ska formas till tre klot, men när ska jag klippa dem? Ansade lite när jag planterade men vet inte om JAS-regeln gäller här också?
Jag skulle vänta något år med beskärningen tills plantornas rotsystem har etablerat sig och sedan utföra arbetet under JAS.
Ophelia
11-03-2007, 12:03
Här är ett jättebra svar från Sylvia som ger råd som kan vara bra att ha med sig i bagaget:
http://www.odla.nu/fs/article/file_7852.html
Jag skulle också väntat till dess att jag såg att buskarna etablerat sina rötter och sedan skjutit ordentlig fart på grenarna. Om syftet är att forma täta klot skulle jag sedan beskurit på våren eller sen vårvinter. Man vill ju stimulera skottförgrening och tillväxt. Om kloten spretar med ny tillväxt under sommaren kan man efterklippa dem då. Idegran som etablerat sig och växer som sjutton gör man bäst i att formbeskära senare än våren, då stimulerar man inte tillväxt lika mycket.
Men all formbeskärning brukar kräva minst två beskärningar för att de hela tiden ska hålla formen. På våren för förtätning och på sommaren för att hålla den form man önskar.