monica_mia
Hejsan.
Är nyinflyttad i hus med en underbar uppvuxen trädgård. Har fått en karta över trädgården med dess olika växter för att underlätta skötseln framöver.
Nu börjar ju våren göra sig påmind, särskilt här i skåne och det börjar väl bli dags att beskära en del av växterna vi har.
Har en clematis (som förra ägarna inte har beskurit i höstas) och nu undrar jag hur man kan se på växten om det är en som blommar på de för året nya skotten eller om den blommar från förra årets skott. Vill ju inte klippa ner för att sedan inte få några blommor. Har ni några tips? Eftersom den inte är nerklippt i höstas så misstänker jag att det är dags nu, men vill ändå vara säker.

Hälsningar M
Åsa, mälardalen zon 2
Är du nyinflyttad säger jag gör ingenting, ingenting kommer att hända ifall du skippar beskärning av klematis något/några år.

Ta en säsong på dig och kolla när den blommar. Om den blommar nu på våren är det troligtvis en sort som blommar på äldre växtdelar och dessa sorter brukar man inte klippa så mycket. Blommar den däremot senare på säsongen är det mera troligt att det är en sort som sätter blom på ettårsved och de kan klara hårdare klippning tidigt på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon