|
Sailor Pluto
10-03-2007, 14:47
Det är faktiskt ganska äckligt! Nu är det ju inte hundens fel, husse/matte borde hålla hunden i kort koppel vid såna ställen. Oftast så är det hanhundar som dekorerar staketet med gula ränder och droppar (tikar gör sina behov bredvid istället.) Innan staketet här utanför målades mörkbrunt så var det nästan helt gult i slutet av somrarna, när det egentligen skulle vara vitt  . Är det inte en fråga om vanligt folkvett hos ägaren att inte låta hunden göra så? Jag vill kunna ha vilken färg som helst på staketet, inte en färg där gult inte syns! Vad tycker ni, ska man prata direkt med hundägaren eller ska man vända sig till någon annan? Finns det någon särskild person inom kommunen som jobbar med sånt?
Jag skulle börja med att prata med hundägaren/hundägarna. Hjälper inte det så kan du vända dig till kommunen och fråga i växeln vem som handlägger sådana frågor, det skulle väl kunna falla under både sanitära och djurskyddsavdelningarna... Jag skulle varsko hundägaren/-ägarna att jag kommer att vända mig till kommunen innan jag gör det. Mvh Fenja
Helen i Skåne
10-03-2007, 15:17
Vi har ett liknande problem, vårt hus ligger direkt vid trottoaren och grannskapets alla hundar kissar möt husväggen. Vad gör man om man inte råkar stå i fönstret eller vara utanför när hund/husseskrället passerar? Funderar på att sätta upp en skylt på huset, jag menar hur svårt kan det vara att dra hundrackan 2 meter längre fram där det finns häckar och buskage?! För att inte tala om hundbajs! Hela gången intill huset är full med högar, man får gå i sicksack för att undvika dem. Örrk! Tycker inte man ska ha hund om man inte gitter hålla ordning på den och efter den! Just det här området i stan klagas det mycket på när det gäller hundbajset och min högst privata teori är att det bor väldigt många gamlingar här som precis orkar gå runt kvarteret med sin lilla vovve men antagligen skulle få en infarkt om de försökte böja sig fram för att plocka upp efter den...  Kommunen är väl medveten om problemet eftersom det skrivs insändare stup i kvarten men de gör inget. Tror inte det finns någon på kommunen som sköer sådant, tyvärr. Om du hittar en snygg skylt med en bra text får du gärna höra av dig så gör jag detsamma! Längre bort i gatan har någon en skylt på sitt staket men den är så ful och larvig så en sådan vill jag inte ha. Ursäkta utbrottet!
Jag har själv hund och vi 'tränar' att gå fot just när vi går på vägar där det finns hus... Skulle aldrig falla mig in att låta hunden kissa på andras tomter...det går att styra hunden när det gäller kissandet men det kan vara svårare med bajsandet...är hunden bajsnödig så är han...men jag plockar alltid upp efter honom... förutom en gång när han hade diare (visste inte att han var dålig i magen)...tog upp så mycket jag kunde och sedan plingade jag på hos dem där Ludde råkade bajsa och sa som det var...och de vart överlyckliga över att det fanns så snälla människor som orkade 'besvära' sig för att tala om...de drog ut trädgårds slangen och spolade rent...(det råkade nämligen vara på precis där man skulle gå)... Men vi har en polis familj som bor i detta område och de skaffade en till schäfer i sommras så nu har de två...de låter han hunden få gå och pinka överallt...alltså han går verkligen och pinkar...grannarna mittemot har satt upp en papperslapp på deras staket om att de inte ville att man skulle använda deras tomt och staket som toalett... det fungerade bra ända tills texten regnade bort ... nu är det lika igen...man tycker att polisen borde veta bättre än att låta sina hundar gå och pinka överallt...tänkte på hur människor som pinkar ute hur som haver får ju böter... Hoppas att det löser sig...
Jag låter ALDRIG mina hundar kissa på murar eller staket, likaså plockar jag ALLTID upp efter dem, men problemet är alla dem som inte bor i området men promenerar här med sina hundar. Vi bor väldigt naturskönt, så det är verkligen många som väljer att promenera här och tydligen är det OK att inte ta upp efter sin hund när man är långt hemifrån. Eftersom vi inte är särskilt många som har hund här, tror nog somliga att det är vi som är så nonchalanta, men plocka upp skit efter andras hundar gör jag bara inte. Gita
Det där är ett problem som tyvärr ingen myndighet bryr sig om.Men att låter min hund kissa på andras tomt skulle aldrig faller mig in,det går att får hunden en bit ifrån tomten när nöden tränger på-Vad det gäller bajset är det en självklarhet att plockar upp efter sig,går aldrig ut med hunden utan en påse i fickan.Som tur är finns det ingen hundbajs på vår gata,alla plockar väl upp,men för det mesta gör hundarna sitt i den närbelägna skogen.  Här har hon lov och gör sitt,bilden är från 2004 tror jag.
Sailor Pluto
10-03-2007, 19:13
Tack för era svar! Till att börja med kommer jag att sätta upp en LAMINERAD lapp, så att texten stannar kvar oavsett väderlek  . Om det inte lyckas kommer jag att lurpassa på hundägarna och säga till dem snällt och vänligt. Om det ändå fortsätter så blir det en insändare i lokaltidningen. Jag hoppas att det inte ska behöva gå längre (då måste jag köpa en stor vattenpistol och spruta kallt vatten på husse/matte i inlärningssyfte  ). Ska också försöka kolla upp vad kommunen tycker, som Fenja skriver kan det ju faktiskt vara en sanitär fråga. Tänk på alla barnfamiljer som har nedpinkade staket... Faktiskt så plockar folk upp hundbajs här, tack och lov. Om det låg sånt vid staketet skulle jag bli förbannad. Det är just det här skvättandet som stör. Att hundar kissar på asfalten nedanför staketet gör mig ingenting. Det varken syns eller märks, till skillnad från gula ränder... Helen i Skåne, jag förstår ditt rytande! Ni måste ha det väldigt jobbigt med en vägg som tjänstgör som offentlig hundtoalett...
den här tjejen gör vad som helst i skyltväg
www.ernax.se
Specialdesign för ditt djur" - kanske en prydlig liten antipiss-skylt.
Åsa, mälardalen zon 2
10-03-2007, 19:50
Fast det är inte alltid så lätt att hålla in hunden, jag var ute med syrrans hund (hane, labrador) och hjälp vad stark han var det var inte lätt att streta emot när han ville pinka på någons buske jag fick hålla emot allt vad jag kunde, har någon annan hund pinkat där bara måste han också pinka där och idag var det ingen is ute, vet inte hur man gör när det är glansis. Fattar inte hur syrran kan hålla i honom hon väger ju oftast mindre än hunden.
Alla borde lära sina hundar var de får kissa,hannar är besvärligare eftersom de vill markera revir,har själv en tik som kissar inte som hannar gör men bajar alltid i skogen eller nere i ett dike.Tyvärr har grannen 2 hannar som hon låter gå lösa och de kisar ner min gård totalt,har pratat med henne och hon förstår tills det blir tidig morgon eller sen kväll då ingen ser.....vad gör man?
CITAT (Sailor Pluto @ 10-03-2007, 14:47)  Det är faktiskt ganska äckligt! Nu är det ju inte hundens fel, husse/matte borde hålla hunden i kort koppel vid såna ställen. Oftast så är det hanhundar som dekorerar staketet med gula ränder och droppar (tikar gör sina behov bredvid istället.) Innan staketet här utanför målades mörkbrunt så var det nästan helt gult i slutet av somrarna, när det egentligen skulle vara vitt  . Är det inte en fråga om vanligt folkvett hos ägaren att inte låta hunden göra så? Jag vill kunna ha vilken färg som helst på staketet, inte en färg där gult inte syns! Vad tycker ni, ska man prata direkt med hundägaren eller ska man vända sig till någon annan? Finns det någon särskild person inom kommunen som jobbar med sånt? Prata först med hundägaren. Hjälper inte det så får du kontakta kommunens miljökontor. Man kan styra sin hund om man går ut regelbundet med den. Men så klart om hunden fått vänta i en massa timmar och är "toknödig" så gör den på närmsta ställe. Men jag tycker inte att du ska tåla ofoget. Gör ändå en skylt... laminerad... så ser alla rastande att du har observerat.
Ursäkta! Ursäkta! Ursäkta! Men jag måste bara få skratta! Jag Älskar den här typen av insändare! Det påminner väldigt mycket om den som fanns i Metro häromdan. Den om killen som klagade över att morronsömniga människor borde hålla åt sidan för som pigga som vill framåt. Har man inte större bekymmer i livet så kan man skatta sig lycklig. "Cykelställsfråga" av kategori 1A. (Hundar är sociala flockdjur. Dom meddelar sig med varandra genom att kissa på samma ställen. Trist att det råkar vara nåns staket, det vet inte hunden, men sånt är nu livet en gång för alla) Ok, jag tar min hatt o rock och går...
Helen i Skåne
10-03-2007, 23:10
Mmmm kanske en bra idé... Det är inte ditt tvrum som luktar hundpiss... men eftersom vi har vanliga rum i "källarplan" är det inte så roligt som det kan verka...
vidrigt....
pappas hund är ju en labradorhanne och han har börjat med egenheten att han ska pinka högre än alla andra, hade han kunnat skulle han ha klättrat upp i lyktstolpen eller trädet eller vad det nu är...
Åsa, din syster måste vara en smal tjej eftersom hunden oftast väger mer... Eddie väger cirka 34 kilo, en relativt normal vikt för labbar.
Appropå att plocka upp efter hunden, var ute med Eddie en gång och hade två påsar med mig. Först lämnade han en hög så fram med påsen. En stund senare kom det en hög till och fram med nästa påse... I med handen och ska precis plocka upp när jag ser att det inte finns nån botten på påsen :urk: Högen hamnade oturligt nog ganska nära utanför en tomtgrind, dvs där man går...
Hur löser jag detta... just då kommer ägaren till huset hem och inser min belägenhet och säger att du kan få en påse av mig... tack!!!
Ciczi
caprifol
11-03-2007, 11:16
Självklart vidrigt och inte något som man ska behöva tolerera! Men då kan jag inte låta bli att kasta in en annan gammal - och oftast kontroversiell - fråga. Vad gör man med alla lösspringande KATTER som gör både det ena och andra i mina rabatter och grönsaksland? Prata med ägarna - lönlöst - för "katter är ju bara så'na". Sorry om detta var trådämnesstöld... men nu börjar det bli aktuellt när man snart sår frön och resultatet längre fram ser ut som om jag varit minst sagt på snusen... caprifol
CITAT (Bee @ 10-03-2007, 22:45)  Ursäkta! Ursäkta! Ursäkta! Men jag måste bara få skratta! Jag Älskar den här typen av insändare! Det påminner väldigt mycket om den som fanns i Metro häromdan. Den om killen som klagade över att morronsömniga människor borde hålla åt sidan för som pigga som vill framåt. Har man inte större bekymmer i livet så kan man skatta sig lycklig. "Cykelställsfråga" av kategori 1A. (Hundar är sociala flockdjur. Dom meddelar sig med varandra genom att kissa på samma ställen. Trist att det råkar vara nåns staket, det vet inte hunden, men sånt är nu livet en gång för alla) Ok, jag tar min hatt o rock och går... Det är klart att inte hundarna vet det , men dom har väl en husse eller matte som kan bestämma vart hunden ska kissa.
CITAT (caprifol @ 11-03-2007, 11:16)  Prata med ägarna - lönlöst - för "katter är ju bara så'na". Jag tycker att det är fel att man ska behöva tolerera att en del kattägarna säger "för katter är ju bara så'na"... det är tråkigt hur det är...
emmapemma
11-03-2007, 11:30
I vintras (då man verkligen ser var hundarna går och pissar) upptäckte jag att det är någon/några idiot(er) som låtit hunder/hundarna pinka mot vår BREVLÅDA!!! Tack för den Angående katter - ja, vad kan man göra? Det enda alternativet är innekatter och kattpotta - det kommer aldrig att hända att ALLA katter kommer bli innekatter. Dessutom tycker jag nog att det är nivåskillnader på kattavföring och hundbajs, hundbajs är ju STORT - ibland ser det ju ut som en fullvuxen karl har lagt en kabel någonstans! Kattbajs ser ju ut som vilda-djur-avföring i skogen (fast på tomten). Dessutom är ju det stora problemet med hundbajs och -kiss att ägaren oftast står i andra änden av kopplet två meter därifrån och tycker att det är OK att jycken bajsar och kissar på min brevlåda/ditt staket/din husvägg/din gräsmatta osv.
CITAT (caprifol @ 11-03-2007, 11:16)  Självklart vidrigt och inte något som man ska behöva tolerera! Men då kan jag inte låta bli att kasta in en annan gammal - och oftast kontroversiell - fråga. Vad gör man med alla lösspringande KATTER som gör både det ena och andra i mina rabatter och grönsaksland? Prata med ägarna - lönlöst - för "katter är ju bara så'na". Sorry om detta var trådämnesstöld... men nu börjar det bli aktuellt när man snart sår frön och resultatet längre fram ser ut som om jag varit minst sagt på snusen... caprifol Här är det jag som frågat mina närmaste grannar utan katt om dom har problem med mina katter, och svaret har varit nej. Kanske det beror på att jag har låda inomhus och en utomhus på sommaren. Men jag förstår problemet , har själv varit utsatt för det.
CITAT (emmapemma @ 11-03-2007, 11:30)  Dessutom tycker jag nog att det är nivåskillnader på kattavföring och hundbajs, hundbajs är ju STORT - ibland ser det ju ut som en fullvuxen karl har lagt en kabel någonstans! Kattbajs ser ju ut som vilda-djur-avföring i skogen (fast på tomten).  ...ja inte Luddes då...den är liiiten...små 'har-pluttar'...
Inga från Närke
11-03-2007, 12:05
Här har jag en skylt om den passar, finns i albumet också på Diverse. Går nog att förstora lite.
Inge kul med hundkiss på staket och brevlådor! Jag brukar se till att mina vovvar inte kissar på sådana ställen. Men ibland hinner man inte med, så visst kan det ha hänt olyckor... Bajan plockar jag alltid om det inte hamnar i skogen på ställen där folk normalt inte går eller det råkat bli så att jag har slut på bajspåsar, det händer ju att man bara har två påsar med sig och båda hundarna gör 2 högar, eller att jag har fel jacka och glömmer att ta med påsar. Men då brukar jag plocka det vid nästa promenad. Nu ser man vad folk har slarvat i vinter. Vägkanten är full med bajor där snön har smält...
caprifol
11-03-2007, 14:14
CITAT (emmapemma @ 11-03-2007, 11:30)  Dessutom tycker jag nog att det är nivåskillnader på kattavföring och hundbajs, hundbajs är ju STORT - ibland ser det ju ut som en fullvuxen karl har lagt en kabel någonstans! Kattbajs ser ju ut som vilda-djur-avföring i skogen (fast på tomten). Dessutom är ju det stora problemet med hundbajs och -kiss att ägaren oftast står i andra änden av kopplet två meter därifrån och tycker att det är OK att jycken bajsar och kissar på min brevlåda/ditt staket/din husvägg/din gräsmatta osv.  Åja, det finns stora katter liksom det finns små hundar! Och kattägarna står inte två meter ifrån - de är på jobbet. Och genom att katterna oftast krafsar ned bajset kan man inte ens själv ta upp det i påse utan får en överraskning när man gräver i jorden. Bluäää!
Sailor Pluto
11-03-2007, 17:28
CITAT (Bee @ 10-03-2007, 22:45)  Ursäkta! Ursäkta! Ursäkta! Men jag måste bara få skratta! Jag Älskar den här typen av insändare! Det påminner väldigt mycket om den som fanns i Metro häromdan. Den om killen som klagade över att morronsömniga människor borde hålla åt sidan för som pigga som vill framåt. Har man inte större bekymmer i livet så kan man skatta sig lycklig. "Cykelställsfråga" av kategori 1A. (Hundar är sociala flockdjur. Dom meddelar sig med varandra genom att kissa på samma ställen. Trist att det råkar vara nåns staket, det vet inte hunden, men sånt är nu livet en gång för alla) Ok, jag tar min hatt o rock och går... Jag får väl skylla mej själv när jag frågar vad folk tycker  . Som sagt, husse eller matte kan faktiskt se till att staket/väggar/brevlådor inte blir till rastplatser. Visserligen ett tänkvärt inlägg, men det förde ungefär lika mycket till diskussionen som det jag skriver nu. Självklart har jag större problem än ett lortigt staket, men just då var staketet värst.
Sailor Pluto
11-03-2007, 17:36
Tack Inga för skylten också! Den var charmig, så det vore en bra skylt att ha i början. Tycker inte alls att det var trådkapning att börja prata om kattbajs! Det kan ju vara lika jobbigt det... Speciellt i sandlådor och vid frösådd  .
Jag låter inte min hund kissa överallt. Jag vill inte att han kissar i mina krukor jag har ute på sommaren, och givietvis vill jag inte att han ska kissa på andras väggar mm. Nu bor vi ju ute på landet, så vi går ju inte förbi så många husväggar till vardags... men när vi gör det så har jag koll! Kom bara att tänka på ett ställe där det sitter en skylt på staketet med texten "Rastning av hundar i bostadsområdet förbjuden". Det komiska i det hela är att "bostadsområdet" består av en liten stuga (med staketet) och en bit bort, två villor. Jag har alltid min hund kopplad när jag går förbi detta ställe! Och jag låter inte min hund pinka på deras gunnebo stängsel staket heller.
Kan du inte slå ut lite ättika eller något där dom kissar?
Sailor Pluto
18-03-2007, 20:28
Ja, det är värt att prova! Kan inte föreställa mej att den lukten får det att dra i kissblåsan. Snarare tvärtom. Tack för tipset, ska hälla ut lite och pröva  !
Är nyfiken, funkar det
Sailor Pluto
02-04-2007, 11:30
Jag tror att det funkar på en del hundar! Skvätte lite på ena halvan av staketet och än har jag inte sett någon som har pinkat där. Det har varit en del som tänkt, men ångrat sig (såg det ut som iaf). På andra delen däremot, den utan ättika, så såg jag grannens hund skvätta lite  . Det blir till att ta med ättiksflaskan ut igen alltså!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|