SannaLasso
10-03-2007, 15:57
Hej. Jag har kikat runt lite men blir inte riktigt klok på om det går att ta bort en del vattenskott på mina gamla äppelträd nu eller om det är för sent med tanke på savningen så jag måste vänta ?
Jag har bl.a läst på Cillas utmärkta sida och fattat så mycket som att det är bättre att vänta till juli augusti september men jag skulle gärna vilja bli av med en del redan nu så det blir mer ljus för den andra växtligheten redan i början av sommaren.
Tyvärr har jag inte haft den mista lust att fixa i trädgården förrän nu när snön just har smält bort, den sista försvann i natt! :-)
Christer i Falköping
10-03-2007, 16:52
Du kan i princip beskära äppleträn nä'r som helst. Men jag tycker ändå att du skall göra som Cilla skriver.
Christer.
SannaLasso
11-03-2007, 22:47
Tackar för svaret fast det inte alls var vad jag ville höra!
Jag ska försöka hålla mig till i juli då, även om jag vet att det kommer att bli svårt..
Christer i Falköping
12-03-2007, 14:42
I det långa loppet kommer du att tjäna på det. Färre vattenskott att skära bort i framtiden o.s.v.
Christer.
Om du vill ha fler nödskott (vattenskott) beskär du nu... Och en sak som du kommer att upptäcka om du beskär i JAS (juli till sept) är att också vattenskott skapar sidogrenar som så småningom böjer sig ned som andra långskott. Och som dessutom får frukt, även om det sker ett eller ett par år senare än annan ved. Fast inte om du tar bort alla eller för många förstås. Grenar måste ha lite ålder för att bli fruktbärande och ett träd som det tas bort för mycket blad- och grenmassa ifrån skickar nödskott ända till det dör pga uttömda reserver.
Nödskott, dvs vattenskott (eller epicormiska skott), är inget naturligt resultat av beskärning. Det är ett resultat av för mycket borttagande av gren och blad. Inget träd skickar vattenskott frivilligt, alla träd vill växa långsamt och planerat (10 cm/år är vanligt för våra vuxna äppelträd, 100 cm/år är vanligt för nödskott).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.