Full version: Stenmur
Li-e
Hejsan!
Jag har funderingar på att bygga en stenmur i min trägård,
ingen jätte stor utan som en bakgrund mot ett land som jag ska ha.
Har tänkt mig ett land som består av bara blommor i blå nyanser, och
som bakgrund vill jag ha en mur som dels skuggar och håller värme.
Har tänkt mig den ca 5 m lång i lite rundad form, som en halv oval.
Men ska jag mura eller bygga en kallmur? ingen aning. Hjälp! rolleyes.gif
Immix
Om jag var du skulle jag nog lägga en kallmur. Tror att det är mindre risk att den går sönder av tjälen. Här finns tips: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=255
Fågelvägen
En murad mur kan ju se väldigt proffsig och "evig" ut. Men den fordrar mycket mera grundningsarbete, "till frostfritt djup" för att inte sätta sig och få sprickor. g.gif

En kallmur har en viss rörlighet, eftersom stenarna inte sitter fast, så tjälen gör inte så synliga skador. Lossnar någon sten i en kallmur kan man foga in den igen. Så beror det väl också på vad du har för sorts stenar? Det är lättare att bygga av sprängsten än av naturstenar, eftersom sprängstenen har fler släta ytor. Att bygga av natursten, om de är vanliga runda gråstenar alltså, är både vackrare (tycker jag) och svårare! Oberoende av vilken sorts sten du har: fyll gärna med stenflis/krossgrus inuti muren under byggets gång! Det ger stabilitet åt ytterkanterna.

De flesta naturstensmurar jag sett i vårt villasamhälle är murade, mer eller mindre skickligt...

Bor du på Gotland och har flata kalkstenar till hands är det väl bara att fråga de sakkunniga murbyggarna hur man gör. Det ser lätt ut!
pinhead
en kallmur tycker jag =) . du kan få min som ska tas bort ;=) så slipper jag flytta alla stenar
carita
Vi håller som bäst på att bygga en kallmur, som en kant mot en nivåskillnad, den blir ca 15 m lång och 40 cm hög. Jag har börjat med att gräva ur en 30 cm bred fåra som är 30 cm djup. Djupet hoppas jag ska räcka (borde nog ha grävt mer, men det är så tungt, är långt under matjorden).

På med markduk innan jag la ner lite småstenar som kommit fram, fyllde sen upp med sand...så långt har vi kommit....
Halli
CITAT (carita @ 18-04-2007, 17:24) *
Vi håller som bäst på att bygga en kallmur, som en kant mot en nivåskillnad, den blir ca 15 m lång och 40 cm hög. Jag har börjat med att gräva ur en 30 cm bred fåra som är 30 cm djup. Djupet hoppas jag ska räcka (borde nog ha grävt mer, men det är så tungt, är långt under matjorden).

På med markduk innan jag la ner lite småstenar som kommit fram, fyllde sen upp med sand...så långt har vi kommit....

Hur lägger du markduken? Längst ner i fåran och sedan uppåt bakom muren? Förstår du hur jag menar? Behöver man ha markduk för att hålla kvar fukten i jorden? Eller för att hindra växter att sprida sig genom muren? confused.gif
carita
Jag har inte riktigt förstått på de beskrivningar som jag har läst om var markduken ska placeras, men vi har lagt den under och bakom. Om jag har förstått det rätt om varför man lägger duken under stenarna så är det för att inte småstenarna/sanden ska "försvinna" i underjorden confused.gif ...har inte en aning om varför annars??

Bakom har jag fortsatt med duken för att det ska ju fyllas på med sand bakom stenarna också, duken ska förhindra att sanden och jorden inte ska beblanda sig med varandra???

Får väl se om några år om man gjorde rätt....har tänkt plantera smultorn mellan stenarna uppå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon