Elin80
Tänkte att jag skulle försöka mig på lite nytt i år. Tänkte sätta fröer, och undrar om ni har någon speciell sort ni rekommenderar av följande grönsaker och frukter/bär: paprika, smultron, gurka, melon och kiwi.

/Elin
Elin80
Kanske ska nämna att jag har tänkt odla detta i kruka på mitt inglasade uterum, där det blir väldigt väldigt varmt på sommaren.

/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
Smultron om du ska fröså är det vita smultronet Yellow wonder bra, det är dock lite brådskande att så smultron ofta frösår man ju i jan-feb. Yellow wonder övervintrar bra hos mig och det ger bär under större delen av sommaren.

Paprika: Även här brådskar det med sådd och jag föreslår någon av dessa sorter Apple eller New Ace det är snabba sorter så även vid lite sen sådd kan du hinna få frukter i augusti åtminstone.

Melon: Även här rekommenderar jag en snabb sort som klarar lite kyligare klimat typ. Sweet Granit, fast även om sorterna klarar kyligare klimat är det bäst att odla i ex. växthus.(själv ska jag förhoppningsvis testa Runåbergs "nya" sort Jenny Lind, fröerna är restnoterade men jag hoppas att även detta är en sort som passar vårt klimat)

Kiwi: Här behöver du köpa plantor. Du bör ha minst 2 plantor en hanplanta och en honplanta. Det finns visserligen de som sägs vara självfertila men man får bättre resultat med 2 plantor. De flesta minikiwisorter är härdiga upp till runt zon 4, det är normalt att det tar ca 4år innan de börjar producera frukt.

Gurka: Det beror på är det friland eller växthus? Ska du ha en planta eller många plantor?

Såg nu att du skrivit att de ska odlas varmt och inglasat. Jag tror inte smultron gillar detta klimat.

+varken gurka, melon eller paprika blir nog så glada om det går för mycket över +40C samt du behöver nog väldigt rejäla krukor typ 15-20 liter minst vardera, gärna med inbyggd vattenreservoar, melon och gurka är mycket känsliga för alldeles för torr jord och är det varmt försvinner vattnet fort + gurka och melon får lätt mjöldagg ifall det blir alltför varmt och torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon