Monica E
10-03-2007, 17:10
har sått lite frö b.l.a petunia,pelargon ,lobelia ,penser,har haft dom först under lysrör i rumstemp ,har planterar om dom i planterings jord och ställt ut dom i ett rum under lysrör där det är ca 14 grader,men många dör,fick i och för sig blad löss på dom ,men dom är borta nu ,men det är så mycket små flugor ,är det dom som tar död på dom eller måste man ha grus,har sett att många av er har det.Eller jag har kanske för bråttom att plantera om dom så att dom är för små .Dom växer inget tycker jag o petunierna bara kom upp o vissnade ner.Hjälp vad svårt det är,men några ska väl överleva hoppas jag.
kerstin z5-6
10-03-2007, 17:15
Du verkar ha sorgmyggelarver i jorden , blir ofta så om man vattnar för bra ..(vanligt) alt har man haft otur med jorden
nemablom -är små nematoder som tar död på larverna -kan köpas på plantshop o vattnas ut i jorden
Löss brukar de klara
och de växer inte särskilt fort i början..
Att saker kommer upp -och plötsligt fallerihop kan bara vara två saker övervattning eller sorgm larver eller en kombination
håll ut! Det kommer att bli fina plantor tillslut
Monica E
10-03-2007, 22:37
tack ,jag har börjat missströsta lite..
Lady Hamilton
10-03-2007, 23:13
Hör efter på din lokala trädgårdsbutik om de inte har NEMA-blom

Det är helt suveränt att använda i frösådder.
Helen i Piteå Zon 5
11-03-2007, 00:01
Här finns en lista på var man kan hitta Nemablom, jag fick fara till Luleå och köpa mina påsar
http://www.bionema.se/?lang=se&menuID=4&subID=3
Monica E
11-03-2007, 09:41
Tack för hjälpen ,jag bor i Linköping,det blir att åka en bit då,ska kolla först om dom har där jag brukar handla men du kanske vet att det bara finns på de här butikerna.