Har ett område på ca 100 kvm som vi har tänkt att göra om till barnens äthörna, där de kan gå och småplocka allehanda små goda bär...
Så här långt har vi kommit:
1. Hallonhäck
2. Björnbär som ska spaljeras upp
3. Rabarber
4. Vinbär/Krusbär som ska spaljers (solfjäder) längs med staketet
5. En armeringskoja i vår lilla skogsdunge
6. Jordgubbar i en stjänformad upphöjd bädd
7. Amerikanska blåbär/Lingon växer i skogsdungen
8. En stor sten som vi inte kan få bort, får bli kvar, har tänkt plantera smultron runt om
9. En vindruvsplanta som ska spaljeras upp och bilda en gång in till skogsdungen
10. Ska bli en stenmur, och så ska det växa smultron "på" muren
I skogsdungen planterade jag ner några revande smultorn i höstas.
Vill ha mer...funderar på kiwistörar bakom jordgubbarna?
Någon som har ideer, det är så tomt där matjordshögen står nu...funderar på att flytta blåbären dit med allåkerbär som martäckare??
På marken tänkte vi så en lågväxande grässort, och tillsätta några fröer av revande smultorn och tusenskönor...törs vi det? Kommer tusenskönorna ta över hela trädgården?
Bor i zon 3
Varför inte testa på att sätta lite grönsaker, morötter, rädisor eller varför inte pumpa..... Våra ungar tyckte det var hur roligt som helst, det tar ju ett tag innan det blir något att äta, men de kan vara med och plantera, och se det växta.
Vi har vinbär, jordgubbar, smulgubbar och smultron som ungarna plockar från så fort det mognar, men de är utspridda på hela tomten. Man kanske skulle samla det på ett ställe, hmmmmm ännu fler planer inför sommaren....
Lycka till med planteringen
Hade tänkt ha barnens pallkragar i det här området också, som de ska få odla det dom vill i...men har tänkt om angående det, deras pallkragar får vara med bland våra kragar i nästa projekt (köksträdgården).
Det mesta är redan planterat, det är "bara" gräset som fattas, börjar lite i fel ände:)...har vänt detta parti MÅNGA gånger med grepen för att bli av med allt ogräs...hm...det mesta iallafall, blir väl aldrig av med allt.
Bodenblomman
10-03-2007, 22:28
Jag satte runda morötter i en av pallkragarna förra året, det var uppskattat.
/ Susanne
Lady Hamilton
10-03-2007, 23:01
Socker ärtor växer ju snabbt och är gott att gå å äta
Morötter och sockerärter tyckte dom om förra året att gå och plocka, men vårat "gamla" grönsaksland ligger så långt ifrån huset så dom gick inte dit så ofta...kanske ska ha en liten "rabatt" med grönsaksgott...
Ophelia
11-03-2007, 08:56
Ja de där bellisarna kan pluppa upp lite här och där till mångas förtjusning/irritation. Har en kompis som har bellisar i sin trädgård och varken hon heller jag störs det minsta av dem. Det kommer en liten bladrosett och året efter blommor. Vi ser den inte som ett problem men räkna inte med att den snällt stannar i gräsmattan om den trivs.
Tycker det låter som en mysig "bärgård" och jag tror säkert att det blir bra med kiwi men jag tror att nedkörda störar blir lite för klent (tänker på Actinidia kolomikta) utan skulle föreslå någon mer spaljeliknande historia.
Det där med blåbär är väl lite olika hur de vill stå. Viss forskning har väl pekat på att halvskugga ger den högsta skörden men många av de amerikanska blåbären vill ändå ha sol. När det gäller allåkerbäret så gillar den halvskugga och fukt men är inte så kinkig med PH-värdet i jorden. Fungerar säkert att ha dem under blåbären som kanske ger dem den skugga de gillar. Sedan råkar allåkerbär gilla lagom nordliga delar av Sverige. Hade det varit jag så hade jag absolut testat!
Det var det jag var lite orolig för, tusenskönorna får komma var som helst i trädgården men inte till den intillliggande skogsdungen, där jag inte vill att den ska konkurrera ut blåbären och lingonen...svårt beslut...tusenskönorna är ju så söta...
Kiwistörarna, får nog bli på spalje någonstans istället, kom på att det blir nog lite för högt också för barnen att nå och ostabilt...
Ophelia
11-03-2007, 09:51
CITAT (carita @ 11-03-2007, 09:47)

Det var det jag var lite orolig för, tusenskönorna får komma var som helst i trädgården men inte till den intillliggande skogsdungen, där jag inte vill att den ska konkurrera ut blåbären och lingonen...svårt beslut...tusenskönorna är ju så söta...
Kiwistörarna, får nog bli på spalje någonstans istället, kom på att det blir nog lite för högt också för barnen att nå och ostabilt...
Jag tror inte att bellisarna tar sig ut och konkurrerar ut lingon och blåbär för där är nog marken inte vad bellisar vill ha. Oftast är den ju mossig, lågt näringsinnehåll och med lågt PH. Lingon och blåbär är mer konkurrenskraftiga än vad vi kan tro, en blåbärsplanta kan bli mycket gammal, bara man inte förändrar dess naturliga miljö. Däremot kan jag tänka mig att ett och annat frö kan gro i en pallkrage eller kring bärbuskarna och givetvis mitt i gräsmattan.
Det kan jag ju stå ut med...bara de låter bli mina blåbär och lingon!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.