Full version: Frösåddfunderingar
Lillja
Hej. Brukar ni förså ettårigar typ ringblommor, isåfall när börjar ni.
Om man sår på friland kan man lätt rensa bort dom eller hur?
Såg i en tidning att man skulle andvända plantjord när man sådde
på friland då blev det garanterat ogräsfritt. confused.gif
Fenja
Direktsådd av blommor gör jag mot mitten av maj här i zon 4. Men ogräsfritt vet jag inte... de flesta ogräs är ju luftburna och slår sig ner även i plantjorden...
Jag brukar så i rader som jag markerar ut så är det ganska lätt att hålla efter ogräset med en handkultivator.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
och även med plantjord får du ogräs efter en tid ...som sagt jag skulle så just dessa ute -sår man i raka rader är det lättare att se vad som är vad tummenupp.gif
pusillus
Jag brukar markera mina direktsådder med vanliga smala sugrör i olika färger, dom behöver ju oftast inte sitta så länge innan det börjar gro när det gäller ettåringar(eller grönsaker). Lätt att skriva komihåglapp om vilken färg som är vad-för oss som är tankspridda g.gif
Jonas70
Ringblommor direksår jag. De kommer så fint och snabbt utomhus så de behöver inte sås inomhus.
ingrid fuxwall
Jag är nog latare än de flesta andra för jag sår dem året innan.
När någon gått i frö - när jag inte varit där och snott blomman till mina häxkonster, så knipsar jag och sprider ut fröna och så har jag gjort de sista tio åren, trots att man inte ska göra så - att det inte blir bra blommor av det men det fungerar här.

ingrid
joulanta
Hej
Jag försår allt. Eftersom jag bor i zon 6-7 . Får längre blomningstid på det viset. Ringblommor och sånt som går fort sätter jag i början av maj.

Lillja
Hej.Om man sår i Maj då behöver man ju inte omskola dom,man
måste väl ha hälften plantjord i krukan förstås.På min odlingslott
brukar jag sätta tagetes direkt i jorden, de blommar hela hösten,
de blir ju lite senare förstås, men allt behöver ju inte komma på
en gång.Jag blev jätteglad när jag såg att mina fingerborgsblommer
"candy mountain" börjat gro. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon