Carin Fredlund
Vi flyttade från Stockholm till stor trädgård i Småland och anlade köksträdgården förra året. Lärde oss mycket, bland annat om att vi nog skulle gödslat mer för vissa sorter. Men mycket blev bra och i år vill vi förgro en del själva, istället för att köpa plantor.
När börjar vi och varierar startid med olika grönsaker? Är det något som är mindre lämpligt eller svårare, så det är klokt att köpa plantor istället. Man kan ju behöva träna lite. Några exempel på vad vi vill plantera:
zucchini, tomat, paprika, aubergine, purjolök, vitkål, rödkål, broccoli.
Åsa, mälardalen zon 2
Zuccini = sommarsquash sås ca 3-4veckor innan utplantering och ofta är inte marken tillräckligt varm (minst +12 i jordtemp) förren en bit in i juni så det är ingen brådska med denna. Gärna fiberdukstäcke.

Paprika bör sås feb-mars snabba sorter som Apple eller Red Ace kan dock funka att så något senare och man hinner ändå få skörd. Bör odlas i stor kruka/hink.

Aubergine borde kanske också redan ha såtts men en snabb sort som ex. Vista F1 kan funka att så fram till början av april och ändå hinna ge frukt. Bör odlas i stor kruka/hink.

Purjolök: kan förkultiveras i mars-april efter de har grott är det bra om de ställs ljus och något svalare men inte kallt. Kan planteras ut efter avhärdning när risken för frost är över.

Kålväxterna bör förkultiveras ca 4-6veckor innan utplantering och inte heller dessa kan planteras ut förren risken för frost är helt över.
Kålväxterna bör ha en hel och tättslutande fiberduk över sig direkt efter plantering och gärna fram till skörd.

Inga av dessa är egentligen svår att fröså, det är väl mest kålväxterna som kan vara svåra längre fram med tanke på alla skadedjur men tättslutande fiberduk och regelbundna inspektioner brukar minska de problemen. Alla växter måste vara väl avhärdade innan de planteras ut.
Jonas70
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-03-2007, 18:04) *
Purjolök: kan förkultiveras i mars-april efter de har grott är det bra om de ställs ljus och något svalare men inte kallt. Kan planteras ut efter avhärdning när risken för frost är över.
Kålväxterna bör förkultiveras ca 4-6veckor innan utplantering och inte heller dessa kan planteras ut förren risken för frost är helt över.

Jag sådde purjolök för en vecka sedan, och de har redan kommit upp en bra bit (som mest 5cm). När ska man omskola dem? Hur svalt kan de stå efter omskolning?
ingrid fuxwall
Allt beror ju på vilket utbud som finns i Er närhet, men ...

Purjolök sår jag aldrig eftersom den är så billig att köpa, samma sak med kålväxter men de övriga sår jag, om jag inte nöjer mig med enstaka ex.

ingrid
Betty
HÄR finns en bra artikel om förkultivering av grönsaker + en lista: "Ungefärliga tider och temperatur för de växter som bör förkultiveras."
Jonas70
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-03-2007, 21:02) *
Allt beror ju på vilket utbud som finns i Er närhet, men ...

Purjolök sår jag aldrig eftersom den är så billig att köpa, samma sak med kålväxter men de övriga sår jag, om jag inte nöjer mig med enstaka ex.

ingrid

Nu sår jag ju i stort sett inget för att det skulle "löna sig". Räknar man med alla kostnader för fröer, jord, vatten, el och arbete så blir inget billigt blushing.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Jonas70 @ 13-03-2007, 08:51) *
Nu sår jag ju i stort sett inget för att det skulle "löna sig". Räknar man med alla kostnader för fröer, jord, vatten, el och arbete så blir inget billigt blushing.gif

Men så kan det ju vara en möjlighet kunna ha plats med allt, också rolleyes.gif

ingrid
rosita
#3 jag brukar inte omskola mina purjo. de är ändå bara som grässtrån. Det brukar funka att plantera ut dem direkt i landet här i zon 1. Jag började avhärdningen i dag och hoppas på en snar vår. blush.gif
Jonas70
CITAT (rosita @ 15-03-2007, 20:55) *
#3 jag brukar inte omskola mina purjo. de är ändå bara som grässtrån. Det brukar funka att plantera ut dem direkt i landet här i zon 1. Jag började avhärdningen i dag och hoppas på en snar vår. blush.gif

Hur gör du med avhärdningen då?
När tror du att man kan sätta ut dem i trädgårdslandet?
Tor
Jag utnyttjar den här tråden för en följdfråga vad gäller kål. När man omskolar vitkål m.m., kan man då göra som med tomat och liknande och sätta plantan lite djupare än den stått innan? Sådde i "tråg" och de växer fort de jäklarna.
(Dessutom så är jag för lat för att skriva upp vad det är i de olika planteringarna, och nu har jag konstaterat att vitkål och grönkål ser väldigt lika ut när de är små. Kan bli intressanta planteringar det här...)
anna_rispan
Jag har ett svagt minne av att kål har känsliga rothalsar. Om de planteras under jordytan kan de ruttna.
hnorbeck
CITAT (Tor @ 04-05-2007, 17:07) *
(Dessutom så är jag för lat för att skriva upp vad det är i de olika planteringarna, och nu har jag konstaterat att vitkål och grönkål ser väldigt lika ut när de är små. Kan bli intressanta planteringar det här...)

Du ser när de fått sina första "riktiga" blad vilken som är vilken. Grönkålen har blad som är krusiga i kanterna. Åtminstone på andra eller tredje bladet bör du se tydlig skillnad.

Hjärtbladen, alltså de två första, ser i princip identiska ut på många korsblommiga växter (kål, senap, rovor, kålrot, rädisor, rucola, m.fl.).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon