myrtille
Jag åkte iväg till en handelsträdgård för att köpa planteringsjord idag, men fick även med mig ett halvt dussin jordgubbsplantor tillbaka. Jag har tänkt ha dem i en balkonglåda och har sökt på forumet efter information. Är det så att det är en speciell jordgubbssort man ska ha i balkonglådor - ampeljordgubbar? Jag vet inte om det är det jag har, sorten jag köpt heter Sengana. Sen undrar jag om jag var lite väl tidigt ute. Det är visserligen vår hos mig nu, men temperaturen kan fortfarande gå ner emot noll nattetid. Hur kallt klarar jordgubbar? Borde jag göra något för att skydda dem?
Fenja
Har din jordgubbsplantor förvarats ute där du köpte dem så kan du sätta dem ute nu. Har de däremot vuxit upp i växthusklimat så måste de först avhärdas ordentligt och sedan sättas ut när risken för frost är över. De flesta jordgubbssorter går bra att odla i låda.
Mvh
Fenja
anna_rispan
jag odlade i balkonglåda för några år sedan. det gick bra med den sort jag köpte. o jag vet inte, jag bara valde den som skulle få sötaste bären. de revade sig o växte fast i grannlådan. smile.gif
myrtille
Ja, jag vet inte riktigt. De stod utomhus men då vet jag ju inte om de hade ställt ut dem under dagen bara. Jag kanske ska ta in dem över natten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon