|
Lady Hamilton
10-03-2007, 20:53
Eftersom jag fått "dille" på att stamma upp växter tänkte jag testa att även stamma upp en Pelargon ("Vanlig" röd sort) Är det någon som har något tips o råd om hur jag skall kunna lyckas så blir jag glad. "Ämnet" som jag tänkte använda är nu ca 20 cm hög o är stagad med en pinne för att växa rakt. Jag har även tagit bort de nedersta bladen
Har inget svar på din fråga men det lät spännande och kul att prova på... Du kan väl lägga in bilder eftersom...är ju lite nyfiken på hur det går...
Margith
11-03-2007, 15:25
Jag har provat, men det är ganska många år sedan, så jag minns inte riktigt. Jag tror att jag fick råd och tips via Svenska Pelargonsällskapet, men jag har letat i deras forum och förmodligen är det här så länge sedan att jag läste det i deras gamla forum, som inte finns kvar längre En starkväxande pelargon är ett bra val, så din "vanliga röda" är säkert helt rätt. Men jag minns det som att man bara skulle spara några blad i toppen... men hur många??? jag minns ju inte  jag gissar på att det handlade om 4-6 blad, resten skulle bort! En rejäl pinne som du knyter upp den mot är helt rätt, men pass upp: se till att pinnen alltid är högre än sticklingen och glöm inte bort att vrida krukan så att den växer jämnt.... Min växte och mådde i 3 år, sen bestämde den sig för att mina övervintringsmöjligheter inte var nåt den gillade Behöver jag tillägga att du ska toppa den när den uppnått en höjd som du tycker är OK? Hur du sen ska forma "kronan" kan jag inte hjälpa dig med, min ville ju inte vara med så länge
Lady Hamilton
11-03-2007, 17:21
Tack ska ni ha för svar så här ser "ämnet" ut [attachment=376:PICT7461.JPG] [attachment=377:PICT7462.JPG]
evelina
11-03-2007, 18:09
Jag har stammat upp flera rosenknopps pelargon och det blev och är efter flera år snyggt. Du har redan fått bra svar. Det enda du ska tänka på är att ha en stadig pinne från början jag har bambu och att du binder den helt rak.
Oh så spännane Ladyn att följa ditt projekt. Jag har själv funderat på att stamma en pelargon men har inte kommit till skott. Är alltid för sent ute - de har hunnit bli lite krokiga.
Lady Hamilton
11-03-2007, 18:46
CITAT (Alba @ 11-03-2007, 18:16)  Oh så spännane Ladyn att följa ditt projekt. Jag har själv funderat på att stamma en pelargon men har inte kommit till skott. Är alltid för sent ute - de har hunnit bli lite krokiga. Men jag tog och rotade en stickling enkom för att använda som "uppstamnings offer" Det kan även du göra Alba.......inte är det för sent ännu
Jag trodde det var sent nu men då ska jag försöka hitta en lämplig stickling.
Max Lodin
14-03-2007, 10:09
Är det någon som kan posta en bild så jag förstår vad "stamma upp" betyder?
Välkommen hit Max Lodin Jag hittar ingen bild på pelargon men bif. en bild på uppstammad ros - längst till höger. Bilden hittade jag hos Blomsterfrämjandet
Max Lodin
14-03-2007, 21:43
Hej Alba och tack, nu förstår jag.
kristerh
15-03-2007, 13:18
Det finns att köpa färdigstammade om man är lat, det var jag förra året, vet inte vilken sort det är men röda blommor, någon av de vanligare sorterna måste de vara  de är ca 60 cm höga, de ligger under huset nu o vintersover, får se om de klarat sig denna vinter.
Jag läste om uppstamning av Fuchsia. Där skrev man att bladen ska sitta kvar längst stammen och man ska bara knipsa bort de nya blad som bildas i bladvecken. Först när växten nått önskvärd höjd tar man bort alla bladen längst stammen.
Tror ni samma gäller för Pelargoner ?
kristerh
22-03-2007, 16:07
det är nog samma metod som gäller oavsett vad som skall stammas upp
Åååå va kul jag håller också på o stammar upp pelargoner! Har en som är ca 30 cm och en hel låda med nyrotade sticklingar endast avsedda för uppstammning. Vad har du för sort? Vad tror du om att spara på näringen o vatten så att den växer sakta? Blir "stammen" hållbarare då eller är det bara att ösa på med vatten o näring?
Isa2000
22-05-2007, 23:39
Åhh vilken bra idé! Det här MÅSTE jag prova! Ska börja se mig om efter lämpliga sticklingar på en gång! Gud vad jag blev pepp!
Hej! Jag stammade upp en pelargon för ett par år sedan. Den växte sig till en ståtlig 40 cm hög, relativt kraftig vedstam.  Jag skötte om den precis som vanligt, men gav den ingen näring. Jag stammade upp den mot en blomsterpinne. Allt var till synes frid och fröjd, tills en dag då den helt pltsligt slutade växa och därefter gick sakta men säkert mot sin död då jag kände att stammen blivit helt svampig. Jag bestämde mig att beskära kraftigt, och strax därpå tittade två nya skott fram såå vad jag vill ha sagt är att för mig gick det lätt i början, sen vette 17 vad som hände, men det ville sig inte längre, så jag ska hålla ett öga på denna tråd och lära mig inför nästa tappra försök  Lycka till! Må du lyckas bättre än jag gjorde
Här kan ni kolla in en "tråd" från Pelagonsällskapets forum i änmet: http://www.pelargonsallskapet.com/cgi-bin/...178474145/28#28Och här är min uppstammade Dr. Westerlund. [attachment=3138:2617_p37894.jpg]
Isa2000
24-05-2007, 22:11
CITAT (Muguet @ 24-05-2007, 20:25)  Här kan ni kolla in en "tråd" från Pelagonsällskapets forum i änmet: http://www.pelargonsallskapet.com/cgi-bin/...178474145/28#28Och här är min uppstammade Dr. Westerlund. [attachment=3138:2617_p37894.jpg] Wow! Vilken fin du har!  Kollade på pelargonsällskapets tråd också - vad vackert det är med uppstammade pellisar! Åh, varför växer mina så låångsamt?
CITAT (Isa2000 @ 24-05-2007, 23:11)  Wow! Vilken fin du har!  Kollade på pelargonsällskapets tråd också - vad vackert det är med uppstammade pellisar! Åh, varför växer mina så låångsamt?  Jag har upptäckt att långtidsgödning (granulat) är väldigt bra speciellt till stora krukor. Håller nu på att stamma upp en mårbacka, de är väldigt tacksamma att stamma upp. Lycka till ISA !
Isa2000
31-05-2007, 21:15
CITAT (Muguet @ 25-05-2007, 09:16)  Jag har upptäckt att långtidsgödning (granulat) är väldigt bra speciellt till stora krukor. Håller nu på att stamma upp en mårbacka, de är väldigt tacksamma att stamma upp. Lycka till ISA ! Toppen, då går jag och klipper av en stickling på momangen!
Lady Hamilton
31-05-2007, 21:27
Även jag håller på med en Mårbacka  Kul! Då kan vi jämföra fram emot hösten hur de har vuxit
Österläge
01-06-2007, 13:22
Lady Hamilton, har du möjligen bilder på andra växter du har stammat upp? Jag håller på att stamma upp en lavendel, kunde behöva lite tips...  Jag tittade in i ditt album men hittade inga bilder, kanske jag bara missade dem...
CITAT (Alba @ 11-03-2007, 21:29)  Jag trodde det var sent nu men då ska jag försöka hitta en lämplig stickling. Hm....ja det har inte gått så bra. Sticklingen har sett fräsch och fin ut men så ruttnaden den.
Lady Hamilton
01-06-2007, 23:13
CITAT (uteplatsen @ 01-06-2007, 14:22)  Lady Hamilton, har du möjligen bilder på andra växter du har stammat upp? Jag håller på att stamma upp en lavendel, kunde behöva lite tips...  Jag tittade in i ditt album men hittade inga bilder, kanske jag bara missade dem...  Mina flesta bilder ligger imina gamla album som ännu inte är flyttade "hit" Jag har stammat upp Fuchsia Becon och Margurite Men inga andra växter Visar här 2 olika bilder på den Med och utan blommor Hoppas att du blir nöjd
[attachment=3540:PICT5240.JPG][attachment=3541:PICT7430.JPG] [attachment=3542:PICT7450.JPG][attachment=3543:PICT6151_kopiera.jpg]
[quote name='Lady Hamilton' post='614928' date='02-06-2007, 00:13'][color=#4b0082]Mina flesta bilder ligger imina gamla album som ännu inte är flyttade "hit" Jag har stammat upp Fuchsia Becon och Margurite Men inga andra växter Visar här 2 olika bilder på den Med och utan blommor Hoppas att du blir nöjd Oj!!! Värsta fina!! Hur gamla är plantorn? Startade du från sticklingar? Marguriten har ju en grymt inponerande stam....
Lady Hamilton
10-06-2007, 12:51
Ja jag startade från "stickling" och jag gissar att plantorna är ca 3 år på bilderna. Det är inte svårt att "göra" dem det behövs bara tålamod Redan år 2 är det väldigt vackra små träd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|