malin72
11-03-2007, 00:37
var inne i storstan idag och var på plantagen köpte bla p-jord såg då att dom hade penseérna ute redan
men är inte det lite väl tidigt
kom sen till sveavägen och såg att äver weibulls hade sina ute......men redan....
ok i april eller så, men nu
köper man verkligen redan dom????????
Det är nog ovanligt tidigt men det är våren också
Den meterologiska våren har ju kommit till Stockholm
och då kan vi nog räkna med mildare nätter.
Dom klarar ju en del frost så det kan nog gå.
Fattar bara inte att det har gått så fort, det var
ju sån vinter alldeles nyss...härligt

torvan
Lady Hamilton
11-03-2007, 07:08
Visst tycker även jag att det låter lite tidigt med Penseér och än är det nog ett tag kvar innan med säkerhet kan säga att våren är här på "riktigt" Men som sagt var Penseér tål ju en hel del frost (i allafall om de är härdade) Och i allafall för mig brukar det alltid varje år vara någon/några växter som jag vill sätta ut "förtidigt" och så får man springa o kånka, bära o pyssla
Men det är ju en del av charmen med växterna
Det tidigaste jag kan komma i håg att jag planterat ut Penseér var till Påsk ett år Då gjorde jag samplanteringar med
Påskliljor
Lady Hamilton
11-03-2007, 13:12
I fjol sänkte jag temperaturen lite eftersom tills de var under 0* Samma regler för skydd/täckning gäller nog för Penseér som övriga sommarblommor, när det gäller att undvika att "bränna" dem
Alexander-VG-zon3
11-03-2007, 13:15
penseérne har varit här i ca 1,5-2 vecka , jag har köpt å har ute , men våren är säkert här +6c i natt . men sen är det ju det som Lady Hamilton skrev hur pass härdade dom är . dom alldra första jag såg dom sålde hade svarta kanter vid bladen så dom hade någ fåt sig en kyss . men annars tåler dom ju ca -10c och jag har som har varit ute hela vintern . man får ju skydda eller ta in om dte blir kallt
Lady Hamilton
11-03-2007, 13:19
Du har så rätt så flaxss Men "de" som jag avsåg nu var de plantor som vi själva har dragit upp från frön nu i vår
De är bara "bebisar" än och har inte hunnit vara med om så "mycket" ännu i sina kort liv
malin72
11-03-2007, 13:21
Lady Hamilton
11-03-2007, 13:25
Eller så får du börja att ta ut dem en stund varje dag Huvudsaken att du inte utsätter dem för minusgrader på "direkten" De är ju lixom inte så smart.....men inte tror jag att de är såååå känsliga. Men skydd/övertäckning bör de ha första tiden ute som de härdas
malin72
11-03-2007, 13:31
mm som idag tex har vi +10 i skuggan så lite väv runt så...men det måste ändå vänta i några dagar för här har det gått så snabbt så jag har inte ens fått ner dom i 8x8 krukor ännu
sen ska dom noppas lite till och bli tjocka och fina
(fast jag måste säga att dom är mycket finare än vad jag trodde jag skulle lyckas med
hoppas bara att inte alla blir gula)
kerstin z5-6
11-03-2007, 14:20
ja det vanligaste o lättaste sättet att avhärda är nog ute , man kan börja med flera lager fiberduk på, och ta av ett lager eftersom, tillslut efter ca 10 dagar kan du ha dem utan väv -och hotar frostnatt lägger man över dem på natten
malin72
11-03-2007, 14:25
aha ok vad bra....då ska jag snart prova med det

jag brukar springa in och ut med mina första planteringar....så det är snubbel varning vid ytterdörren
kerstin z5-6
11-03-2007, 14:27
hm ..mitt

vanliga tangentbord har lagt ägg .. så stavningen blir inte sig lik idag ..
malin72
11-03-2007, 14:30
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-03-2007, 14:27)

hm ..mitt

vanliga tangentbord har lagt ägg .. så stavningen blir inte sig lik idag ..

tur att man fattar ändå så inget blir fel
gunilla m
11-03-2007, 21:29
Nyligen blivit medlem här. Just av denna anledningen, ville läsa just om penseér och här hittade jag en mkt bra tråd.
Har nyligen blivit med trädgård och bara väntar på att sätta händerna i den. Har grävt ut några rabatter idag och tänkte fylla dem med jord i veckan och lite penseér. Men kanske lite för tidigt trots allt om det skulle komma en köldknäpp...
Alexander-VG-zon3
11-03-2007, 21:45
CITAT (Lady Hamilton @ 11-03-2007, 13:19)

Du har så rätt så flaxss Men "de" som jag avsåg nu var de plantor som vi själva har dragit upp från frön nu i vår
De är bara "bebisar" än och har inte hunnit vara med om så "mycket" ännu i sina kort liv ahh ni menade så
men då har jag med egentligen små bebisar alla mina fröade av sig som bara den där ute å alla har kommit upp
Lady Hamilton
11-03-2007, 21:46
Hej och Välkommen gunilla !
Om du kan sätta ut Penseérna nu?........det beror ju lite på vart du bor........Generellt brukar man väll säga att "köpe" penseér brukar tåla en -5-10* lite beroende på sort. Men man kan ju även täcka över dem om det skulle bli en "köldknäpp" för de är MYCKET TÅLIGA små rackare
Plantorna kan hänga som ett "snor" på morgonen för att sedan resa sig upp igen och vara lika "vackra" som dagen innan.......
Och du kanske inte skall plantera så överdrivet många Penseér så att du har möjlighet att "springa ut" och täcka planteringen vid behov
Jag köpte småblommiga penseer förra veckan på plantagen,de står på inglasat altan nu,det är vår nu.
aanderss
12-03-2007, 11:48
Här i Skåne har många butiker haft penseér ute i några veckor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.