Katti med torpet
Jag har ett paradisträd som bor ute i växthuset året runt. Håller mellan 5-15 grader på vintern. I vinter har det för första gången blommat vilket jag tog som ett hälsotecken. Nu har jag dock sett flera blad som liksom har skrumpnat. De blir gula och skrynkliga och ramlar till sist av. Nu undrar jag givetvis vad detta beror på antar att det är för mycket eller för lite vatten?
Har även sett konstiga svarta fläckar på två av toppbladen (se nedan) vet inte om det finns något samband?
Kan tillägga att det nog finns spinn i växthuet även om jag inte direkt har sett några på just den växten, å andra sidan är de ju inte så lätta att se...
Lady Hamilton
Det kan vara någon form av ohyra som orskar blad fallet För lite vatten tror jag inte riktigt på Hellre då för mycket vatten. MEN......eftersom den har blommat......tror du att det kan vara näringsbrist? Jag skulle i allafall testa med att ge mer näring och föresten har du kollat hur rötterna mår? Så att det inte är för trångt i krukan
Katti med torpet
CITAT (Lady Hamilton @ 11-03-2007, 06:56) *
...tror du att det kan vara näringsbrist? Jag skulle i allafall testa med att ge mer näring och föresten har du kollat hur rötterna mår? Så att det inte är för trångt i krukan

MER näring?! ha ha, den har aldirg fått en droppe näring i hela sitt liv blushing.gif
Kunde ju vara en idé att ge den en försiktig skvätt nu när ljuset och värmen kommer tillbaka, eller föresten. Jag planterar om den i ny jord. Tack för tipset!
Har lyckats vattna ihjäl en kompis till den för några år sedan så jag tänkte att väldränerat och trångt skulle minska risken för upprepning men nu är det nog dags för lite större kruka och ny jord.
Lady Hamilton
tummenupp.gif Ja se där vad enkelt det kan vara i bland whist.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ju vara normalt också inga blad lever för evigt, även växter som har gröna blad året runt byter ut gamla blad med jämna mellanrum.
Alexander-VG-zon3
fläckarna på bladen kan vara solen , min blir alltid rödkantig på sommaren .

hur är jorden den står i ??
Katti med torpet
CITAT (flaxss @ 11-03-2007, 13:27) *
fläckarna på bladen kan vara solen , min blir alltid rödkantig på sommaren .

hur är jorden den står i ??

Jo, solbränd brukar den bli men inte riktigt än, bubbelplasten + dåligt väder har förhindrat det hittils i år.
Ang jorden så är den 2-3 år gammal och kraftigt grusblandad... Jo, jag inser att det nog är dags för omplantering... whistling.gif
Saramaran
Ang. omplantering och större kruka har jag för mig att paradisträd bara behöver omplanteras om krukan ser för liten ut i proportion till växten - dvs den gillar små krukor. Gödning kan uteslutas helt har jag läst?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Saramaran @ 05-04-2007, 11:28) *
Ang. omplantering och större kruka har jag för mig att paradisträd bara behöver omplanteras om krukan ser för liten ut i proportion till växten - dvs den gillar små krukor. Gödning kan uteslutas helt har jag läst?

jag ger mina näring och rikligt med vatten på sommaren och dom växer jätte bra , så vill man få fina plantor och en snabb tillväxt så är någ gödning att föredra .
Saramaran
Haha, tror jag är inne i en period av "de ska minsann inte få nåt!" (sur på alla krukväxter efter vintern). Får väl se om jag ger mitt paradisträd nånting snart. Om det är snällt...
*Molly*
Mitt paradisträd är rätt gammalt nu och står året runt på en inglasad veranda. Jag vattnar sparsamt och ger sällan näring.
Det har hittills aldrig blommat.
Ska det stå utomhus på sommaren kanske?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Molly @ 09-04-2007, 13:38) *
Mitt paradisträd är rätt gammalt nu och står året runt på en inglasad veranda. Jag vattnar sparsamt och ger sällan näring.
Det har hittills aldrig blommat.
Ska det stå utomhus på sommaren kanske?

för att den ska blomma ge näring och vatten på sommaren men den ska ju torka upp ordentligt innan nytt vatten kommer . plus ska den ha svalt på vintern ca +5c +10c . den trivs jätte bra med att vara ute bara det inte blir frost , och även kan den va ute när dagen håller +10c +15c i norr . min har varit ute i två veckor nu med skydd på nätterna
*Molly*
CITAT (flaxss @ 09-04-2007, 14:28) *
för att den ska blomma ge näring och vatten på sommaren men den ska ju torka upp ordentligt innan nytt vatten kommer . plus ska den ha svalt på vintern ca +5c +10c . den trivs jätte bra med att vara ute bara det inte blir frost , och även kan den va ute när dagen håller +10c +15c i norr . min har varit ute i två veckor nu med skydd på nätterna

Tack för tipset, ska ställa ut den framöver då, just nu är det bara +3c här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon