Full version: Ranglig Lobelia
Katti med torpet
Jag har sått lobelia (en mix av häng och kant enl Lindbloms rekomendationer). Nu har de blivit ganska rangliga och jag misstänker att de kanske har stått lite för varmt, enl. Lindblom är optimal temp. 12-15 och min lysrörshylla har nog snarare legat runt 17 grader.
Förra året råkade lobeliasådden ut för en torkperiod och såg allmänt bedrövlig ut varför jag på vinst och förlust klippte tillbaka dem kanske halvvägs och det verkade fungera bra så nu har jag toppat även årets sådd, se före/efter bild här nedan).
1) tycker ni också att den ser väl ranglig ut och vad tror ni i så fall om temperaturen som orsak?
2) är det någon mer som har testat att toppa lobelia och vad är i så fall era erfarenheter?

Lady Hamilton
Jag tycker att dina Lobelior ser fina ut rolleyes.gif Problemet om de börjar blomma för tidigt är att de då även "blommar ut" väldigt snabbt. Och jag brukar toppa mina ganska hårt för att få fina buskiga plantor. Jag tror att du har sått dina kanske lite för tidigt bara Men det är ju en "balans gång".....Om man vill ha plantor som blommar redan vid utplantering eller om man vill att de skall börja blomma lite senare
Irene_L
Jag tycker också dom ser fina ut. tummenupp.gif
Jag har inte toppat mina men jag undrar också en sak. Om man toppar dom så blommar dom väl senare eller hur? confused.gif
Förra året blommade mina så tidigt och jag vill gärna att de blommar heeela sommaren. Nu tänkte jag toppa en del och på så sätt få blomning hela tiden. Tänker jag rätt? yes.gif confused.gif
mvh
Irene
Lady Hamilton
Japp du tänker rätt om du vill ha senare blomning skall du topp dina plantor kompiskram.gif
Irene_L
Åhhh vad bra!!! Då ska jag göra så! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon