gunnelö
11-03-2007, 08:05
När är det dags att beskära gamla lavendelplantor? (zon 3) Jag har fått överta äldre plantor som rotat sig bra men inte är beskurna på ett tag. Hur mycket ska jag ta?
Gunnel Ö
Åsa, mälardalen zon 2
11-03-2007, 09:07
Man brukar inte klippa lavendel förren på senvåren så det dröjer ett tag till. Hur hårt man klipper beror nog på hur plantorna ser ut jag brukar kolla vart de nya bladen kommer det räcker ofta ifall det bara finns några gröna blad på det man lämnar för att växten ska klara sig. Många klipper så det bara finns runt 15cm kvar ovan marken men man kan spara mera om man vill.
gunnelö
11-03-2007, 09:36
Tack för hjälpen Åsa!
Gunnel
Lånar tråden lite grann.
Ska man även beskära yngre lavendelplantor? Jag köpte en liten förra året och sen växte sig stor och fin.
Vad jag förstår så ska den beskäras ganska hårt, gäller det även yngre plantor?
anna_rispan
15-03-2007, 17:08
ja då har den ju rotat sig så det ska väl gå bra.
hej. Jag bekär inte mina Lavendel på det sättet. Jag tar bort gamla blomställningar, och klipper bort grenar nerifrån, dvs de i utkanten som lagt sig ned. Det är ju en liten buske.
Och mina lavendel är buskigare, blommar tidigare än grannens på samma växtplats- på andra sidan uppfarten
Alexander-VG-zon3
18-03-2007, 11:35
jag gör så här under sommarens gång så klipper jag veck gamla blommor , sen när tjälen har gått ur i en vecka och det har blivit värmer i ett par dagar så beskär jag så att jag toppar all ny tillväxt från sommaren medan jag kortar ner förvedade stammarna rejält eller tar veck en del helt . sen även allt som har blivit skadat under vintern . sista biten jag gör är att ta med fingrarna på varje stam och gren å drar veck alla torra blad så blir den sen ren och fin .
anna_rispan
18-03-2007, 13:59
är det någon som har en bild på hur lavendeln normalt ser ut så här års. jag går o inbillar mig att allt på mitt trädgårdsland har dött i vinter o jag har för lite erfarenhet i ryggsäcken så jag kan inte minnas hur det brukar se ut heller.
Alexander-VG-zon3
18-03-2007, 16:41
så här så min ut den 29dec
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052eINasykan ta en bild på hur den ser ut nu i dag
anna_rispan
18-03-2007, 17:28
Tack Flaxxs! Nu känns det lite lugnare med lavendeln i allafall. Så där ser min också ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.