Full version: efterlysning
lilla mamma
Jag läser ju till undersköterska för er som inte visste det.. nehej jag trodde inte det
Men nu efterlyser jag er som är drabbade eller anhörig till någon som har en kronisk sjukdom och då speciellt diabetes mellitus.

Jag själv är gift med min älskade Morgan som har haft diabetes sedan barnsben. Men jag själv kan ju inte vara referensgrupp till ett arbete
på 200 poäng. Så nu, finns det någon snäll själ som vill skriva ner några rader om hur vardagen är,hur olika skov drabbar, nya mediciner och så vidare.

Ni behöver inte skriva namn, men det skulle vara bra att kunna skicka vidare frågor och tack till någon man visste vem det var

mvh Anita smile.gif
bruno
Hej!

Jag har själv Ulcerös Colit, en kronisk tarmsjukdom som jag fick i samband med min dotters förlossning. Inget kul, men vad gör man? Iallafall, det yttrade sig till en början som en vanlig maginfluensa med ont i mageno ch toabesök i massor men sen insåg jag ju att maginfluensan inte gick över. Efter ett antal besök och efter att ha blivit hemskickad lika många gånger så fick jag träffa en läkare som skickade mig på röntgen och det var denna röntgen/tarmröntgen som utlöste mitt stora skov. Det visade sig genom hög feber, ännu flera toabesök och ont i huvudet. Detta gick jag med och blev hemskickad från akuten av olika skäl varje gång, sammanlagt 4 gånger, i 2 och en halv vecka, innan jag blev inlagd. Det som händer när man kommer in är att man får en riktigt hotshot med kortison och sen får man kortison sprutor, samma medel som ges till hundar vid huggormsbett fö, 2 gånger per dag tills skovet lagt sig. Efter hemgång äter man kortisontabletter i nedtrappande mängd över 6 veckor.

Livet kan väl jag säga är precis som vanligt, det jag är är att jag är väldigt rädd själv om min mage, tänker på vad jag äter osv. Man stoppar ju inte i sig nåt man vet man blir sjuk av...Har dock inga kostrestriktioner el dyl utan äter vad jag vill. Det är i stort sett bara ett par mediciner jag ska se upp med men det finns de som reagerar på mjölk, på fett osv på vad som helst kan man tydligen reagera.

Ja det var lite om det, jag har inte haft det mer än ett knappt år, så jag vet inte speciellt mycket om det, för jag är nog väldigt lindrigt drabbad.

Ha det !

Kram Ulrica
lilla mamma
Tack för att du skrev.
Har du någon anhörig som kan berätta hur den upplevde första skovet och allting som följde med det?
bruno
Skulle vara sambon då, men att försöka få honom att skriva här är som att...ja du vet. men jag vet att han tyckte det var väldigt jobbigt och strängt, just det där att man inte vet vad det är.

Ulrica
Blomstersmurfen
Min syster fick också Ulcerös Colit i samband med sin förlossning. Hon har haft det i 7 år nu. Ibland är hon bättre och ibland sämre (det handlar ju som sagt om skov), men hon blev bättre när hon helt slutade att äta kött (enbart pga sin sjukdom). Hon har provat några gånger, men har då omedelbart blivit sämre. Kanske något värt att testa? Vill du ha kontakt med henne, Ulrica, så kan jag naturligtvis fixa detta.
Hasse_h
Åttaåriga dottern har både Alopecia totalis och Hypothyreos. Om det är intressant för ditt arbete så går det bra att skicka ett PM och/eller besöka hennes websida, (länk borttagen, skicka mig ett PM om ni vill veta adressen).
lilla mamma
hallå igen.
Nu är det så att jag har börjat på riktigt med arbetet och har fem frågor till
er som skrivit, eller till er som är anhöriga.
Hasse H, ditt mail togs bort av mitt virusskydd.
Om ni fortfarande är intresserade att delta, kan ni väl maila privat, så kommer frågorna i mail med fil på måndag kväll

Kram Anita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon