snillan
Hej

Är det någon av er som kan tipsa mig om en vindruva som är god och samtidigt ge mig råd om plantering.
Har tänkt ha plantan i ett växthus. Jag har i en trädgårdsblogg läst om en tjej som fick förslaget att plantera druvplantan utanför växthuset och leda in plantan via ett rör in till växthuset, jag har sett andra bilder där man odlar i hink/kruka.
Vilket är att föredra och om man odlar i hink/kruka vad ska jag tänka på då ?

Snillan
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte riktigt i vilken zon du bor i västmanland finns det ju många växtzoner.

Jag föreslår dock Himrod den härdigaste kärnfria varianten, härdig upp till runt zon 3 men du ska ju ha i växthus och där är det ju ofta något lägre zon än utanför.

Jag säger gräv ner rankan i växthuset ska du ha kruka lär du behöva runt 100liters kruka el dyl, och gräva ner rötterna utomhus tror inte jag är en lyckad strategi för då vaknar kanske växten och grönskar samtidigt som rötterna utanför inte har kommit igång = vattenbrist. Vinrankor har ett ganska djupgående rotsystem men jag grävde ner en plasttunna som jag tagit bort botten i och planterade min Himrod i denna för att se till så det inte kom några rötter från vinrankan i odlingsbäddarna i växthuset.

snillan
Hej Åsa
Vilken helt underbar bild !!!!!!!!!!!!!!!!!

Åhhhh, vilket problem... mitt växthus kommer att stå på en gjuten platta så jag kommer inte att kunna ha någon odlingsbädd där, utan måste odla i krukor och hinkar, får kanske köpa färdiga vindruvor på ica istället.. g.gif

Jag bor i närheten av västerås, vet inte riktigt vilken zon det räknas till kanske du vet ?
Åsa, mälardalen zon 2
Runt västerås är det runt zon 2-3 och då finns det ju även gott om vindruvesorter man kan odla utanför växthuset.

http://www.tradgard.org/hemtradgarden/500/...vastmanland.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon