Full version: Kattbajs
ÅsaH
Hej,
Har mängder med kattbajs i rabatterna. Behövre bra tips på hur jag håller katterna borta från mina rabatter.
Tack. Åsa
Sailor Pluto
Kan man inte lägga ut nåt som luktar illa? Mina katter hatar apelsinlukt, fast det kanske blir konstigt med en massa såna i rabatten smile.gif .
ÅsaH
OK. Menar du apelsinklyftor?? Jag provar allt. Det finns luktmedel som håller borta katterna, men de är dyra och så fort det regnar måste man hälla ut nytt.
catlady
Det finns någon växt som kallas typ "katt-bort" eller "fy-för-katten" eller liknande som har en obehaglig doft för katter. Om man sätter ett par sådana runt eller i rabatten så går de hellre någon annanstans. Att låta växter och ogräs täcka rabatterna året om är också effektivt. Katter gillar ju när det finns jord och grus att gräva i.
Petrab
Hej har läst mig till i tidningen Allers att man kan strö ut kaffesump eller apelsinskal i rabatten vet inte hur det fungerar praktiskt då jag släpper ut hunden (i sin lina) som är duktig på att skrämma iväg dem innocent.gif men det kan vara värt att prova med tanke på att Sailor Plutos katter inte tycker om apelsinlukten.
Susanne i Linköping
g.gif Hmm... hur var det med citronmeliss, funkar det mot katter? Jag tror att jag måste testa det i sommar. Grönsakslanden fick lite väl mycket påhälsningar i fjol. sick.gif
catlady
NEEJ!!! Inte citronmeliss, det är ju en släkting till kattmyntan! Och de flesta katter gillar alla sorters myntor. Det är vi människor som gör kopplingen citrus - citronmeliss, katter reagerar på andra saker hos citrus.
Malvia

När jag hade en nyanlagd rabatt ställde jag kompostgaller runt den, innan den hann etablera sig.

Därefter hade jag grillpinnar av trä instuckna i de fria ytorna, såg väl lite "kul" ut men katterna tyckte inte det var kul att gå där i alla fall.
Sätter lite pinnar varje vår innan rabatten hunnit växa upp.
Sailor Pluto
CITAT (ÅsaH @ 11-03-2007, 18:34) *
OK. Menar du apelsinklyftor?? Jag provar allt. Det finns luktmedel som håller borta katterna, men de är dyra och så fort det regnar måste man hälla ut nytt.

Ja, eller om man river skalet och strör ut på jorden. Det skulle nog funka med andra citrusfrukter också, frågan är ju hur länge lukten håller i sig?
Tipset med att undvika öppen jord var också smart! Då borde de små gynnarna inte komma åt att gräva.
dotpointer
Har med stort misslyckande prövat det mesta, främst mot kattpissning inne.
Alltifrån stanniol till 24V till citronsyra. Vill varna för ultraljudsapparaten som
säljs på Jula, den har ingen som helst verkan mot de 8 katter vi har här.

Ättika är inte "utrett" huruvida det fungerar ännu. Matskålar att mata djuret
fungerar inte, eftersom katten kan äta nånannastans. Ständig belysning
dämpar men stoppar inte. Butiks-besöksplingplongar som orsakar
oljud dämpar men stoppar inte heller katten.

Kompostgaller "flyttar" toaletten från sin ursprungspunkt, kanske gör det
i trädgården också?

Katter kan möka på otroligt små utrymmen, säg 10 x 10 cm, det är bara
fråga om vilja (och ondska?) i djuret. Just nu är det en kattlåda som gäller
på de utsatta punkterna INNE i huset.

Gräver inte katten ner avföringen så är den dessutom dominant stod det
i en AoT.

Att ge sig på katten med våld rekommenderas inte heller. Den skyr dig
men den skyr inte platsen. Vissa katter har elefantminne, vissa har inte.
Vissa hämnas på dig genom att pissa i din säng dagligen efter att du
skrikit på dem, andra tål hur mycket som helst och "älskar" dig ändå.

Pinnar fungerar i blomkrukorna, men det måste vara
tätt satta. Plantera/stensätt bort den lösa lättgrävliga jorden. Ledsen,
du har katt i närheten och katter kan man inte slåss emot (tro mig).

(Tvingas leva med en mor som har 8 katter, därav...)
Gurkan
CITAT (catlady @ 12-03-2007, 15:27) *
NEEJ!!! Inte citronmeliss, det är ju en släkting till kattmyntan! Och de flesta katter gillar alla sorters myntor. Det är vi människor som gör kopplingen citrus - citronmeliss, katter reagerar på andra saker hos citrus.

Men kopplingen mellan kattmynta och mynta är det nog bara människor som gör eftersom dom inte har nåt med varandra att göra. Katterna kan ju inte veta att Linné (eller nån av hans "kompisar") miss(!)uppfattade det hela för 250 år sen.
Airamya
Citronmeliss är definitivt inte en kattavskräckare. Min katt använder en enda rabatt som toalett och det är just där citronmelissen står, vilket medförde att citronmelissen o alla växterna runtomkring mådde jättedåligt. Jag flyttade förra sommaren citronmelissen till en egen liten rabatt och katten flyttade då sin toalett dit, så nu är det bara citronmelissen som drabbas av hennes toalett.
Millan69
Annars kan du ju se det som positivt. Har fyra katter i rastgård och rabatterna där är alltid mer prunkande än mina andra. Beror väl både på gödning och på att de grävs igenom ofta. Automatisk ogräsrensning blir det oxå.
Trodde att växterna skulle må dåligt av att växa i en "toalett" men icke...
Mvh
Millan
ÅsaH
CITAT (Millan69 @ 11-04-2007, 07:29) *
Annars kan du ju se det som positivt. Har fyra katter i rastgård och rabatterna där är alltid mer prunkande än mina andra. Beror väl både på gödning och på att de grävs igenom ofta. Automatisk ogräsrensning blir det oxå.
Trodde att växterna skulle må dåligt av att växa i en "toalett" men icke...
Mvh
Millan

Jaha,
Och när de skall gömma sitt bajs räfsar de upp alla plantor...Jag hatar katter!!!
Millan69
CITAT (ÅsaH @ 19-04-2007, 20:33) *
Jaha,
Och när de skall gömma sitt bajs räfsar de upp alla plantor...Jag hatar katter!!!

Tråkigt att du känner så. Jag kan nog bara rekommendera att du tar kontakt med ägaren till katten/rna och ber dem hålla sina djur under uppsikt. Vi är många som numera bygger just rastgårdar/inhägnader av olika slag just för grannsämjans skull.

Det som fungerar är just citrusfrukter... katter skyr dem som pesten. Etablerade växter klarar som jag skrev katt bra, katter gräver sällan djupare än ett par cm men nyplanteringar kan ju skyddas på liknande sätt som mot rådjur...som jag f ö inte hatar trots att de saboterar alla försök till tulpanodling wink.gif
Mvh
Millan
Åsa, mälardalen zon 2
Mycket marktäckare, det är den öppna jorden katterna gillar.
Ramoth
Som kattägare och kattälskare med egna lösgående katter (bor långt ute på landet märkväl) kan jag mycket väl förstå irritation över uppgrävda rabatter och förstörda planteringar. Mina egna älsklingar är billiga från tid till annan kan jag lova ... ranting.gif
(för att nu inte tala om hönsen .... -fear-.gif ) Men de är mina och mitt val. Om det hade varit andras "odjur" hade jag blivit skogstokig! (som grannens fertila hankatt som pissar ner allt i sin väg. Får lust att skjuta katten, fast det är grannen jag borde ställa mot väggen!)
Kom ihåg att det aldrig är kattens fel, utan helt och hållet ägarens ansvar.

Ett tips har jag också.
Väl utprovat kan jag lova! yes.gif
Marktäck med ett rejält lager gräsklipp. När det torkat till är det inte alls lika inbjudande att gräva i som öppen mjuk å go jord.
Det är inte en hundraprocentigt säkert metod, men en kraftig förbättring.
Sådder täcker jag helt enkelt med odlingtunnel/odlingsväv/nät odyl. Plantor i rabatten som jag är särskillt rädd om har periodvis individuella nätrundlar av fyrkantsnät. (I synnerhet Valerianan - av någon outgrundlig anledning whist.gif )

Det där med pinnar är också ett hjälpmedel som funkar både i blomkrukor och rabatten.
Backsippor (mjuka goa kuddar att sola på wacko.gif ) är inte alls lika inbjudande om de har några uppstickande pinnar per planta (1-3 stycken) Pinnarna ska vara minst ett par dm över marken och väl synliga för katterna. Då funkar de bäst. Korta pinnar som katten inte ser, utan bara gör sig illa på räddar inte plantan, för katten plattar först till växten och skadar sig sedan. Då har ingen vunnit och plantägaren har visat dåligt omdömme.

Kan man inte övertyga kattägare i villaområde att det är olämpligt att ha sina djur lösaspringande får man helt enkelt försöka att med så humana medel som möjligt försöka hålla katterna borta från växterna.
Ni som lägger på dyra preparat - ta kvittot till kattägaren! devil.gif och kräv honom/henne på pengar ranting.gif

Ps
Efter att ha läst "Här sitter jag och gråter" ser jag en ljussida med katterna på tomten.
Sorkbekymmer lär ni i alla fall inte få! Själv bor jag som sagt på landet och har massor av sork på åkrarna runt tomten, men de kommer inte närmare än så. He he devil.gif
Snöflinga
Innan rabatterna har blivit fullplanterade sticker jag ner pinnar, som jag klippt av buskar, tätt-tätt och det har alltid funkat för mig wub.gif
Ann_Nica
Varför inte gräva ner det i rabatterna. GRATIS gödsel !!! Det gör jag. Jag har 10 egna katter i huset. Sork har jag däremot INTE och dom gnager på rötterna så det är jag innerligt tacksam för.
Queenofice
Här är en till som inte heller gillar katter som går och gräver och gör sina behov sad.gif Det går ett ex antal katter på tomten och vet inte vad jag ska göra. Vi har funderat på och fixa till gräsmattan men vågar inte eftersom katterna har sitt stråk över den. sad.gif Rabatterna kan man väl klara av med lite olika trix och knep men en stor yta som man ska så gräs på? :/ Har ni några tips?
Ammoura
Har upptäckt gamla sorkhål i trädgården men inte en enda sork. Och utan några katter lösa så skulle det krylla med möss överallt.
Sen så vill inte jag heller ha kattbajs överallt. Ett tips, om det nu inte går att prata med ägarna, kan ju vara att faktiskt ge katterna ett ställe att bajsa på i trädgården. Ett öppen land med mycket jord och med kattmynta.

Själv klarar jag inte ens att klaga på sniglarna just nu. Sambons bror har fått in 2 flockar med hjortar på tomten. Rör sig om upp emot 30 djur. Trots att dom har hundar i hundgård så går hjortarna som dom vill. Dom tog bort nätet runt deras ena rhododendron en dag bara för att kunna klippa gräsmatten där också och dom åt upp ALLA knopparna. Dom gnagde också i sig det mesta av deras nyinköpta rosor. Snart blir det hjort till middag...
ewa zon 3
CITAT (Ann_Nica @ 21-04-2007, 08:55) *
Varför inte gräva ner det i rabatterna. GRATIS gödsel !!! Det gör jag. Jag har 10 egna katter i huset. Sork har jag däremot INTE och dom gnager på rötterna så det är jag innerligt tacksam för.

Bra om det fungerar för dig.
Men man ska tänka på att kattbajs kan innehålla parasiten toxoplasmos som är farlig för gravida och personer med nedsatt immunförsvar. Kattbajs är därför direkt olämpligt i trädgårdsland för att grönsaker som mat äter okokta, tex sallad och rädisor mm kan ha parasiten på sig.

Om toxoplasmos

/Ewa
Cilla
Jag har också kattoalettinnehåll ibland i rabatterna, mest från mina egna katter och jag tycker inte om det eftersom jag jobbar utan handskar. Men det är endast öppen jord de gillar, de gräver inte i rabatter som är täckta med marktäckare eller är fulla av växter på annat vis. Inte gör de toalett i äng eller gräsmatta heller.

För att lura katterna att gå till bättre ställen lägger jag löv, gräsklipp och annat på jorden innan marktäckarna gjort sitt, och har jag ett par bra öppna sandjordshögar bakom ett skjul dit de går oftast.

Att göra en liten snygg sandlåda i ett osynligt hörn hos grannen skulle jag erbjuda direkt om mina katter toa-störde dem.
kira
Kaffesump lär hålla katter från rabatterna.Hälsn.Kira rose.gif

Ciczi
Kunde ett år inte begripa varför det inte blev några plantor i den ena delen av rabatten. Tills jag såg grannens kattskrälle stå och gräva ner sitt skit i MIN rabatt. Jag for ut och fick fram hönsnät och lade det över jorden, säkrade med stenar och vips ville kattskrället inte gräva i den rabatten mer... devil.gif

Katter är vackra djur men inte i mina rabatter...

Ciczi
Kat
Lite extra gödsel är väl inget att gråta över?
Airamya
Mja, det är säkert skillnad mellan olika växter men en sak är säker - vissa växter dör av kattskit. Så det kan kanske vara bra gödsel för vissa men en katastrof (katta-strof? wink.gif ) för andra.
Ramoth
CITAT (Kat @ 07-05-2007, 22:51) *
Lite extra gödsel är väl inget att gråta över?

Om de bara lade lortarna på ytan och sedan försiktigt gick därifrån vore det väl en smal sak att bara lyfta bort lämningarna - om man vill - när de torkat lite. Ser man det som gratis gödesel, så håll till godo.
Men - om nu någon missat detta fenomen - katter GRÄVER när de ska gå på toa.
Då bryr de sig inte om vad som råkar stå i vägen.
Frön och nyplanterade plantor far all världens väg och vårens lökväxter lever farligt osv.
znazit
Du har fått massor med svar. Vet inte om någon berättat om dunderkryddan som alla katter hatar och undviker om dom kan. De vill säga. Kan dom skita någon annan stans än i dina rabatter så gör dom det, tex kattlådan.

Denna underbara krydda heter inget mindre än vitpeppar. Finns att köpa i alla matvaruaffärer och kostar inte många kroner.

Lycka till med katterna
ÅsaH
CITAT (znazit @ 09-05-2007, 10:59) *
Du har fått massor med svar. Vet inte om någon berättat om dunderkryddan som alla katter hatar och undviker om dom kan. De vill säga. Kan dom skita någon annan stans än i dina rabatter så gör dom det, tex kattlådan.

Denna underbara krydda heter inget mindre än vitpeppar. Finns att köpa i alla matvaruaffärer och kostar inte många kroner.

Lycka till med katterna

Men det låter ju fantastiskt. Menar du hela korn? Av hela denna debatts längd kan jag bara dra slutsatsen att löas katter i andras rabatter är en het potatis. Jag tycker det är konstigt att katter får springa runt som de vill men hundar skall alltid hållas kopplade och deras bajs skall plockas upp.
znazit
CITAT (ÅsaH @ 09-05-2007, 17:13) *
Men det låter ju fantastiskt. Menar du hela korn? Av hela denna debatts längd kan jag bara dra slutsatsen att löas katter i andras rabatter är en het potatis. Jag tycker det är konstigt att katter får springa runt som de vill men hundar skall alltid hållas kopplade och deras bajs skall plockas upp.

Nej Malen vitpeppar som du kan köpa i påse eller på burk. Påse är ju kanske smidiare om du ska spri det utomhus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon