Full version: Köpa Clivia planta
Ramoth
Jo då, jag funderar alvarligt på att beställa frön och försöka dra upp egna plantor men tålamod är inte en av mina mest utmärkande dygder och tänk om jag misslyckas och det inte blir något alls fear.gif

Någon/några har nämnt att de köpt gul Clivia här i Sverige.
Finns det något sätt annat än ren tur att få tag på ett exemplar?

...........................
Min smalbladiga Clivia från jobbet som var något .... styvmoderligt behandlad, har börjat komma med ny frächa blad bravo.gif
Blommor är väl knappast att vänta denna säsong, så jag är glad om den trivs och samlar krafter.
Fenja
Jag har den gula men den är så liten att jag inte kan dela med mig ännu, det är bara en enda ännu. Men om du påminner mig längre fram så får du gärna en stickling!

Med risk för att vara otrevlig så rekommenderar jag denna länk: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;p=&#entry

Mvh
Fenja
Rossi
Jag har tre gula Clivior och dem har jag köpt som vuxna plantor hos:

1. Bauhaus
2. Oasen i Malmö
3. Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik i Lund

Den sistnämnda butiken har nätförsäljning så du kan ju alltid maila dem och fråga om de har några. www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se
Ramoth
Fenja: Lite "otrevlig" var du allt biggrin.gif

Rossi: Lilla Fiskaregatan får det bli alltså. Å så fortsätta att hålla ögonen öppna.
Bauhaus av all ställen .... duh.gif
Fågelvägen
Jag såg gula clivior i en alldeles vanlig blomsterhandel i januari-februari. De var nästan utblommade och såldes billigt. Är det nån som vet om det finns VITA clivior också?
nilssontherese
CITAT (Fågelvägen @ 23-03-2007, 17:46) *
Jag såg gula clivior i en alldeles vanlig blomsterhandel i januari-februari. De var nästan utblommade och såldes billigt. Är det nån som vet om det finns VITA clivior också?

Det finns en som nästan är helt vit och den heter 'snowflake' se bild nedan:
snowflake
Ramoth
"De var nästan utblommade och såldes billigt." .... "Dunkar huvudet i väggen .... " crazy.gif
Men inte i min närhet, det kan jag lova ranting.gif
Fågelvägen
Ramoth! Jag kan fråga i blomsterhandeln varifrån dom hade fått de gula Cliviorna.

Bilden på 'Snowflake' gick förresten inte att öppna. Nån mer som vet något om vita Clivior?
nilssontherese
CITAT (Fågelvägen @ 23-03-2007, 19:59) *
Ramoth! Jag kan fråga i blomsterhandeln varifrån dom hade fått de gula Cliviorna.

Bilden på 'Snowflake' gick förresten inte att öppna. Nån mer som vet något om vita Clivior?

Jag har provat att klicka på länken och i min webbläsare funkar den... confused.gif
Ramoth
CITAT (Fågelvägen @ 23-03-2007, 19:59) *

Ja tack gärna!!!! Det vore jättesnällt!!!!! smiley_small_hug.gif
Fågelvägen
Therese, länken till "Snowflake" visade en liten skylt med texten (ungefär) "remote linking forbidden ... no account". Men jag kan ju googla förstås, nu när jag vet att det finns vita clivior.
maimiti
Jag har vid något tillfälle lyckats hitta någon gulblommande hybrid i den vanliga blomsterhandeln. Har köpt frön av Clivia miniata var. citrina från Sydafrika. Plantorna är en 4-5 år gamla nu men fortfarande inga blommor sad.gif

Det fanns tidigare en webbshop, Anastasia Flowers, där man kunde köpa bla clivior i olika kulörer. Tyvärr hittar jag inte hemsidan nu så hon kanske har lagt ner... Vill minnas att säljaren fanns i Sveriges nordligare del... typ Skellefteå...

Edit: Hittade hemsidan - http://www.anastasiasflowers.nu/
Fågelvägen
Jag lovade fråga i blomsterhandeln där jag sett gula clivior. De hade köpt dem i Årsta partihallar (Stockholm), de visste inte var de var odlade, men gissade på Danmark eller Holland.
Men de tyckte inte gul Clivia är särskilt ovanlig, så det gäller kanske bara att fråga din närmaste blomsterhandel om de kan beställa dem. De blommar tydligen i december-januari, som de vanliga orangefärgade cliviorna, dvs. det är då de finns till försäljning, skulle jag tro.
Fast du fick ju redan flera andra tips på inköpsställen, så du har kanske redan så många du önskar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon