Full version: Potatis på höjden
kollba
Jag fick äntligen tag i sättpotatis igår.
Eftersom jag är nybörjare på potatis så läste jag igenom diverse trådar om hur man skall förgro dem men blev inte mycket klokare för det.
Det finns alla varianter: Förgro utan jord ljust och varmt, ljust och svalt, mörkt o varmt samt förgro i jord med olika temperaturer.
Skall jag utgå från vad som finns skrivet här i forum så spelar det ingen roll hur jag gör...?

Sen är det en annan sak jag tänkte testa... Jag läste nånstanspå nätet om att odla på höjden.
Man tar ett kärl, c:a 60 cm högt, lägger i lite jord och 3-4 potatisar samt täcker med jord.
Sen när blasten blivit c:a 15 cm hög så fyller man på mer jord så att bara 4-5 cm blast sticker upp. Så håller man på tills man nått kanten på kärlet och det påstås att det bildas potatis längs hela stammen så att varje sättpotatis ger betydligt mer än vid vanlig plantering. En jeppe i USA använde tom gamla bildäck som han staplade efterhand som blasten växte.
Nån som testat ?
rosita
Jag förgror alltid potatis ljust. En del sätter jag i lite jord för att de ska hinna bilda rötter, för att få några riktigt tidiga potatisar! tummenupp.gif Potatis på höjden passar inte mig.
kollba
Du skriver inte om du förgror svalt eller varmt...?
Pirum
Ljust och ganska svalt går bra. En del sorter är dock senare på att gro, om jag märker att några inte vill "komma igång" lägger jag dem i typ 20 grader ett tag.

Groddarna ska bli korta och kraftiga, inte långa, vita och gängliga. Glömmer man dem i ett varmt skafferi blir de några decimeter ibland smile.gif (har jag hört)

Sorten Early Rose, lagd svalt (garage) och ljust i mitten på mars, detta är 2 månader senare i mitten av maj, precis innan jag ska plantera den.