Full version: Potatis på höjden
kollba
Jag fick äntligen tag i sättpotatis igår.
Eftersom jag är nybörjare på potatis så läste jag igenom diverse trådar om hur man skall förgro dem men blev inte mycket klokare för det.
Det finns alla varianter: Förgro utan jord ljust och varmt, ljust och svalt, mörkt o varmt samt förgro i jord med olika temperaturer.
Skall jag utgå från vad som finns skrivet här i forum så spelar det ingen roll hur jag gör...?

Sen är det en annan sak jag tänkte testa... Jag läste nånstanspå nätet om att odla på höjden.
Man tar ett kärl, c:a 60 cm högt, lägger i lite jord och 3-4 potatisar samt täcker med jord.
Sen när blasten blivit c:a 15 cm hög så fyller man på mer jord så att bara 4-5 cm blast sticker upp. Så håller man på tills man nått kanten på kärlet och det påstås att det bildas potatis längs hela stammen så att varje sättpotatis ger betydligt mer än vid vanlig plantering. En jeppe i USA använde tom gamla bildäck som han staplade efterhand som blasten växte.
Nån som testat ?
rosita
Jag förgror alltid potatis ljust. En del sätter jag i lite jord för att de ska hinna bilda rötter, för att få några riktigt tidiga potatisar! tummenupp.gif Potatis på höjden passar inte mig.
kollba
Du skriver inte om du förgror svalt eller varmt...?
Pirum
Ljust och ganska svalt går bra. En del sorter är dock senare på att gro, om jag märker att några inte vill "komma igång" lägger jag dem i typ 20 grader ett tag.

Groddarna ska bli korta och kraftiga, inte långa, vita och gängliga. Glömmer man dem i ett varmt skafferi blir de några decimeter ibland smile.gif (har jag hört)

Sorten Early Rose, lagd svalt (garage) och ljust i mitten på mars, detta är 2 månader senare i mitten av maj, precis innan jag ska plantera den.

Jag har inte planterat potatis på höjden på det sätt du beskriver, men, kupar rejält, för som det sägs, potatisen bildas längs stammen. När potatisen börjar blomma kupar jag dock inte mycket mer på höjden, utan mer på "bredden" liksom. Då torkar den inte heller ut lika fort vid torka.

Årets första potatis sätter jag i och för sig i hinkar i växthus, med potatisen nära botten, sen fyller vi på med jord allt eftersom, tills hinken är full. Det påminner ju om att odla på höjden.
KURT
Utan att ha hört talas om det så är jag tveksam till potatisodling på höjden. Det är ju ändå samma mängd potatisblast som skall samla näring till knölarna! Får man fler potatis så borde de i så fall bli mindre.
Jonas70
Det låter ju skoj det där med att odla potatis på höjden. Är lite sugen på att testa det i ett par hinkar i alla fall. Och jag tror visst att blasten räcker till att samla näring till fler knölar.
Pirum
CITAT (KURT @ 12-03-2007, 07:21) *
Utan att ha hört talas om det så är jag tveksam till potatisodling på höjden. Det är ju ändå samma mängd potatisblast som skall samla näring till knölarna! Får man fler potatis så borde de i så fall bli mindre.

Ja, det låter rimligt, men jag tror att man på detta sätt även förlänger växtsäsongen, så att potatisen går i blom senare. Då borde det kunna bli lite mer potatisar som även har storlek (förutsatt att nu ingen sjukdom ändå tar kål på blasten i mitten av juli exempelvis)
ingrid fuxwall
CITAT (kollba @ 11-03-2007, 13:07) *
Jag fick äntligen tag i sättpotatis igår.
Eftersom jag är nybörjare på potatis så läste jag igenom diverse trådar om hur man skall förgro dem men blev inte mycket klokare för det.
Det finns alla varianter: Förgro utan jord ljust och varmt, ljust och svalt, mörkt o varmt samt förgro i jord med olika temperaturer.

Vi gör på olika sätt, jag använder den potatisen jag köpt för att själv äta eller resterna av de som jag fick i landet förra året och du köper sättpotatis. Fast detta borde jag antagligen inte skriva för så ska man inte göra men för mig fungerar detta bäst, bättre än att köpa sättpotatis.

Normalt sett förgror jag mina potatis svalt och ganska mörkt - inte direkt solljus, men i år har jag testat med att lägga potatis på groning i ett söderfönster och det råkade bli i en kruka och sedan råkade jag täcka just en potatis med en odlingslåda och idag upptäckte jag att denna potatis hade en både rötter och två långa stänger - blast.

Nu bor denna potatis i en mjölpåse och jag har fotagraferat för det såg helt fantastiskt ut, så här tidigt yahoo.gif
Fia N
Men.... nu vet jag inte om jag har missat nåt men att "odla på höjden" låter som jag de senaste två åren har odlat mina hinkpotatisar. Det går jättebra, det är så jag får min tidiga potatis. Bara fyll på med jord allteftersom de växer, upp till kanten. Odla i bildäck??!! Oj då, spännande.. men jag vet inte om jag vill ha däck i trädgården...
Lycka till! /Fia
Fia N
Förresten, har du sett en potatistunna någon gång? Detta kanske är något för dig? Willab har dem... www.willabgarden.se
sök på potatistunna om du inte hittar den i menyn.
Tycker dem verkar lite roliga- man skördar nerifrån....
/Fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon