godivaex
10-06-2003, 21:45
Hej
Jag odlar tomat och basilika på min balkong och undrar vad jag ska ge dem för gödning? Jag tänkte undvika att få i mig några konstiga ämnen, nu är de ju i alla fall hemodlade grönsaker för en gångs skull.
Erika
Det finns ett biologiskt, KRAV-godkänt flytande gödselmedel i handeln som heter Biobact. Mycket drygt, bör inte överdoseras utan snarare tvärtom. (Jag har själv haft ihjäl ett antal inneväxter genom överdosering. Använde ca 1/4 mer än som rekommenderades.)
Bäst tycker jag ändå att nässelvatten, hönsgödselvatten och kogödselvatten är. Mänsklig färsk urin utspädd 10 ggr fungerar också mycket bra.
digitalkarin
11-06-2003, 10:36
jag kör med kiss på tomaterna. (som cilla sa, utspätt x10) fungerar alldeles utmärkt! billigt och naturligt!
vissa vill inte använda urin till växter som skall ätas. undrar om de vet vad annat gödsel innehåller.
godivaex
11-06-2003, 14:31
Tack alla! Jag har funderat på urin att använda tidigare då det är billigt och bra, (enligt vad jag har läst). Det luktar inte då? Det är ju väldigt utblandat i och för sig....
Erika
Hannele
11-06-2003, 14:36
Nässelvatten.
godivaex
13-06-2003, 11:38
Nässelvatten. Jaha. Vad betyder det? Blötlägger man nässlor i vatten kanske?
Erika
Åsa, mälardalen zon 2
13-06-2003, 22:33
Nässelvatten: plocka nässlor och lägg i en hink/balja fyll ungefär hälften med nässlor (lite tillpackade), häll på vatten upp till kanten. Gå och rör en gång om dagen när det börjar stinka brukar det vara färdigt och kan användas (tar ofta runt 1 vecka), lagom spädning brukar vara 1 liter nässlor + 9-10 liter vatten.
Kan man vattna runt lite i rabatterna med nässelvatten för att ge växterna näring eller finns det växter som inte tål det?
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2003, 13:47
Det går utmärkt att använda nässelvatten i HELA trädgården det är ett mycket bra gödselmedel även om det luktar ganska illa så det är bra att ställa nässelvattnet lite avsides medans det jäser ifall man har möjlighet till det.
Låter bra, då skall jag göra det!
Kirskål, kan man använda det på något sätt också (förutom till sallad), eller innehåller det inte lika mycket näring som nässlor?
Susanne i Linköping
15-06-2003, 10:50
Jag blandar gärna kirskål i nässlorna när jag gör nässelvatten, inbillar mig att det luktar lite mindre illa då, eller åtminstone annorlunda. I år har jag hittills bara kört med urin, det luktar knappt alls!
Kirskålen har kanske inte samma näringsinnehåll som nässlorna, men göder bra ändå. Dessutom kanske det är bra med allsidig "kost" även för växter?
Hur är det med det ogräs som ser ut som nässlor men inte bränns? Vi har inga riktiga nässlor på tomten (är väl inte så ledsen för det egentligen...) men en hel del av "fusk-nässlor" som vi kallar dem, kan man göra gödning av dem eller är nässlor speciella?
godivaex
22-06-2003, 22:57
Aha. Tack för tipset om nässelvattnet men jag hoppar nog det, då jag bor i lägenhet. Ska försöka komma ihåg det om jag skaffar hus någon gång. Tack Linköpingsusanne för luktinfo om urinen. Ska nog köra på det, det verkar ekonomiskt.
/e
JAg kör med Bio bact. De dör ivfll inte av det...*Ler*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.