broccoli
Hur djupt ska man omskola gurkplantor? Ska de liksom tomat ända ner till hjärtbladen? Hur vet man annars vilka som ska skolas ända ner till hjärtblad ellre inte? mellow.gif
rosita
Så vitt jag vet ska gurkor planteras lika djupt som de stod tidigare, medan tomater kan planteras riktigt djupt.
Gurkan
Gurkväxter är ofta känsliga för rothalsröta, dvs. att stammen börjar ruttna vid jordytan. Om dom planteras djupare än de stått tidigare så ökar den risk eftersom stammen kommer att ligga i den fuktiga jorden. Dvs. plantera som Rosita säger, samma djup som tidigare och se till att inte vattna så att jorden alltid är blöt runt stammen, se upp med kyla också, det ökar ytterligare risken för röta i rothalsen.
Jonas70
Tack för tipsen om hur man ska omplantera gurka. Jag står i begrepp att omplantera mina plantor för andra gången. De växer på väldiga.
Jag har 6 plantor, och bladen är enormt stora (dvs tar stor plats under mina lysrör). Hoppas att jag snart kan byta bort ett par av plantorna, för 6 plantor blir nog för mycket i mitt växthus.
Lady Hamilton
Gurka brukar inte tycka om att omplanteras, så jag sår mina Gurkfrön direkt i en stor plast kruka. Och har plantjord i botten och så-jord överst. När gurkplantorna skall planteras ut skär jag loss botten på krukan och planterar "hela rasket" i samma nivå eller något högre än vad gurkplantorna har växt. (så att rötterna blir så lite störda som möjligt) För som "Gurkan" skrev så tycker inte plantorna om att få blött på "halsarna"
Förresten har du redan sått Gurka?? Jag sår inte mina förrens tidigast i mitten på April.....men du har kanske bättre förutsättningar än vad jag har thumbsup.gif Jag har bara ett kallväxthus.
Jonas70
Jag har oxå bara kallväxthus, men räknar med att kunna sätta ut i hinkar relativt tidigt i alla fall eftersom jag bor i zon 1. Enligt påsens baksida så var det i alla fall dags att så.

Jag sådde dessutom tomater nu i helgen, när brukar du så dessa då?
Lady Hamilton
Tomaterna brukar jag så i mitten på Mars Och vad bra att du tänker odla i hinkar thumbsup.gif Det gjorde jag i fjol och det var KANON bra Tror nog att det finns någon bild i mitt album......Jo jag hittade yes.gif På första bilden ser du en planta i hink och på andra bilden likadan planta men planterad i "bädd" Jag tror att plantorna har varit i växthuset ca 1 mån när jag tog bilderna

Jag använde kopåpåse i hinkarna devil.gif
Jonas70
Oj, vilken skillnad på plantor alltså.
Använde du enbart kopåpåse i hinken, eller?

Men jag blev ju allt lite rädd för att jag sått mina gurkor för tidigt nu när du skrev så. Tror du att man på något sätt kan dra ner på deras utvecklingstakt?
Lady Hamilton
Jag använde mig av "Willabs" hinkar med vatten resovoar och ja......jag använde enbart kopåpåse men du kan ju blanda upp det lite.... blushing.gif
Om man kan minska på växttakten är jag inte rätt person att fråga......efterom det vanligaste rådet är att ställa svalt o Gurkor vill ju ha det varmt för att må bra (men inte för varmt) Men eftersom du bor i zon 1 så kommer det nog att gå bra för dig blush.gif att plantera ut tidigt. I värsta fall får du väll täcka och "pyssla" lite extra med dina Gurkplantor om det skulle bli en köldknäpp
smile.gif
Jonas70
Jo jag hade oxå paradoxen med kyla för att minska tillväxten, och gurkans önskemål om värme i åtanke...
Odlar man i hinkar så kan man ju alltid flytta på dem om det skulle bli för kallt i växthuset wink.gif
Lady Hamilton
Jag kom nu på att jag igentligen inte är rätt person att svara på gurkfrågor blushing.gif Eftersom det finns andra här som är betydlig duktigare på det än jag.....Men samtidigt blev jag så glad när jag läste att du skulle odla i hinkar yahoo.gif eftersom jag fick så LYCKAT resultat med det i fjol. Jo det var så att "hink" plantorna även gav de flesta gurkorna, även om jag även fick gurkor på de plantor som jag planterat i jord bädd. Eller det är ju inte riktigt sant det heller blush.gif I min "jordbädd" finns det bara sand och gräsklipp... I vilket fall så kommer nog snart någon av experterna och ger dig goda råd om hur du bäst kommer att klara en "tidig" utplantering. Jag önskar i allafall dig Lycka till med odlingarna tummenupp.gif
katah
Mina svar är lite tråkiga

jag är ingen expert ,men har odlat växthusgurka ett par år och frilandsgurka flera år.

De och meloner är bland de sista jag sår varje år, just i mitten eller tom, slutet av april, för de kommer ändå.
Jag tror att vi skördade de första gurkorna redan vid midsommar.

Jag har en frostfri växthus i söderläge och bor i zon 2 och ja, jag odlar också i hinkar med bara kogödsel i hinken.

Jag tror att du kommer att "drunkna" på dina gurkplantor före första maj...

men testa går det alltid och om du får problem med dom så hinner du så nya wink.gif

Tomater börjar jag lite olika tider, de tidigaste sådde jag i mitten av januari (3 plantor) och flera ett par veckor sedan, ev några till denna veckan.
Jonas70
Ja, vi får väl se hur det går med mina gurkplantor.
Som en ren säkerhet så kan jag ju så ytterliggare en omgång i mitten på april unsure.gif
Så får jag väl se vilken omgång som klarar sig bäst wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon