Vesna
Hej,

Läste någonstans att man skulle ställa fuchsiasticklingar svalare under nätterna (ca 5 grader). Har ni gjort så? Man blir så tveksam när man läser på nätet, det är så många olika bud. Det står även att man ska ställa ut dem i april, får de verkligen en chans att växa till sig så? Jag hade även tänkt ha dem skuggigt resp helskugga till sommaren (enl anvisningar på plantan), men nu läser jag att de ska ha full sol. Hur ska man kunna veta vad som gäller när det är så olika bud? Hur har ni era sticklingar ståendes nu, när ställer ni ut dem och hur står de under sommaren?

Förvirrad confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har inte mina sticklingar svalt utan inomhus i rumstemperatur.

Jag köpte fuchsiasticklingar för någon vecka sedan och planterade dem i krukor som bara var något större än den lilla krukan de redan satt i, jag använde riktigt porös jord och tryckte inte till den under planteringen. Jag vattnade lätt så jorden sjönk ner och så ställde jag dem i såna plastpåsar man köper grönsaker i jag lät den dock vara ganska öppen i toppen så det blev lite luftcirkulation. Jag köpte mina sticklingar direkt från växthuset de odlades i så de var ju vana vid hög luftfuktighet och då är det inte bra att ställa dem direkt i torr rumsvärme.

Man kan se en av mina fuchsiaplastpåsar här längst ner till höger på bilden

Här i zon 2 kan jag ganska ofta ställa ut fuchsiorna i det inglasade uterummet i april MEN INTE DE SOM ODLATS I RUMSVÄRME utan det är denna typ av fuchsior jag ställer dit som har vilat i mörker och kyla.

De fuchsior man köpt under våren eller som förökats inomhus får man behandla precis som alla andra sommarblommor, de kan inte sättas ut förren risken för frost är över (plantorna måste avhärdas först)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon