Hofsan
Ja...på den bifogade bilden ser ni vad mitt projekt kommer att vara i vår/sommar.
Jag behöver massor med förslag på vad jag kan plantera längs med muren(buskar, blommor, träd? osv osv) och var de olika växterna ska planteras(tex den ska stå framför den för att synas bättre osv os)Någon som har tid och ork? Jag vill gärna ha mycket i rosa och vitt och så vill jag gärna att det ska blomma lite hela tiden fram till höst flirting.gif
kerstin z5-6
Läge ? Norr söder ? ung zon ?
Hofsan
Visst ja.... Zon 1 och det är norrsida.
kerstin z5-6
Ok för det spelar ju en vis roll i växtvalet:) har du tänkt någon sittplats någonstans -en sådan om än liten gör platsen mer levande , rabatter som man bara ska "stå vid " blir lätt tråkiga ...särskilt om de är så långa smile.gif
återkommer lite senare med några skugg norr växter jag gillar smile.gif Kommer säkert fler förslag

Hofsan
Ja jag hade tänkt en liten sittplats längs bort i hörnan där tujan och muren möter varandra. Där tittar solen fram på sommaren på kvällen. Det sluttar visserligen men det går kanske att fixa.
kerstin z5-6
Lönn Acer är jag väldigt förtjust i tex denna
Flamingo
Finns också ett stort urval jättevackra låga rödbladiga japanska lönnar som du kan välja i din zon -bladverket är snyggt även om de inte direkt " blommar"
Vitt löjtnandshjärta är vackert i norrmiljö och blommar länge där
Likaså diverse surjordsväxter , varav många är vintergröna

Tolvgudablomma gilar inte stark sol

Hofsan
Ja det trädet var jättefint! Planterade en japanlönn för 2 år sedan men den har dött nu under vintern dunno.gif
Tror du/ni att det blir snyggt att sätta tex några doftschersminbuskar och syren tillsammans med olika perenner o lökar längs muren? Ser det dumt ut att blanda in andra buskar om man har tujahäck?
kerstin z5-6
Nej -tuijan är ju samlad där den är -vid den skulle du ju ha en sittplats så där blir ju en naturlig avskärmning
Visst kan du ha blandat bladverk -buskar -nåt enstaka träd och resten perenner
Bara de alla är någorlunda skuggtåliga
Det blir fint flirting.gif
Hofsan
Ok jag kör på det!
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon