Vesna
Hej,

Jag undrar bara så enkelt om någon utav dessa sticklingar kräver särskild behandling vid vattning? Spelar det någon roll om det är ovanifrån eller underifrån? Just fuchsian och dahlian har jag inte plats för i "bevattningslådorna" utan de står rakt i krukor och dem får jag vattna ovanifrån. Borde jag byta plats på någon av växterna?

Blir de glada om de får en dusch eller spelar det ingen roll?

En följdfråga? Varför har något enstaka blad gulnat och fallit av på en av änglarna + på några pellisar? De har inte haft för torrt och inte för mycket sol. Samtidigt har en dahlia helt slokat och skrumpnat ihop. Den har fått samma behandling som de andra två som står sig?

confused.gif

Hoppas jag kan få lite hjälp att ta hand om dessa småttingar. Har bara t estat med pellisar en gång innan och det blev katastrof sad.gif
Fenja
Du kan vattna de du nämner från vilket håll du vill. Har du skolat om dem i ny frisk jord och lite större krukor? Näringsbrist skulle kunna vara ett av skälen till att blad gulnar...
När det gäller änglarna kan du sätta dem direkt i kogödsel som du köper på påse, de är riktiga gottegrisar. Börja gödsla samtliga med flytande näring 4-6 veckor efter om plantering vid varje vattning.
Jag duschar inte mina frösådder och sticklingar, men visst kan du göra det om du vill. Det höjer luftfuktigheten och kan göra dem glada.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Med fuchsiasticklingarna bör man se upp de vill inte ha alltför blöt jord då ruttnar de lätt de vill ha mycket syre till rötterna så det kan vara bra att ha dem separat så man kan ha koll så de inte blir för blöta. För blöt eller för kompakt jord är en vanlig dödsorsak när det gäller fuchsiasticklingar.

Även pelargonsticklingar är inte alltför förtjusta i för blöt jord så har du varit något för generös med vatten kan det också förklara lite gula blad för övervattning ger samma symptom som torka.
Lady Hamilton
Personligen så föredrar jag att vattna mina "småttingar" under i från. Inbillar mig att plantorna blir bättre rotade om rötterna måste söka sig nedåt för att söka vatten. Sedan vill jag säga att risken är oftast större att en stickling dör av övervattning än av uttorkning

Men duschade med sprayflaskan vill de allra flesta växter bli........Bara man låter bli att duscha i solsken så bladen blir brända
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon