Full version: Rosenmandel
Hofsan
Någon som har ett rosenmandelträd hemma? Tex "Multiplex". Trivs de på norrsidor? Lätta att sköta?
jegi
Har haft ett, men tog bort det. Stod åt söder i zon 4 och var ganska vackert förutom att det kom upp massa skott från grundstammen. Mina 5 cent.
Unni
Jag har två, men nu ska jag ta bort de. Precis som föregående talare så har det blivit för många vildskott från grundstammen. Har läst någon stans att de inte blir så långlivade och det stämmer i mitt fall. De är ca 8 år och började med vildskott för allvar för ett par år sedan. De står i sydligt läge och är fullständigt fantastiska när de blommar. Jag kan tänka mig att köpa ett nytt eftersom blommningen är så fin.

Unni

[attachment=406:IMG_0086_kompr.JPG]
Cilla
Japp, denna ympade Prunus triloba brukar jag till och med varna för. Man vill gärna se den som en mångårig vackert blommande buske, men redan på år 2 fryser sorten ofta ned kraftigt och dessutom växer skotten från grundstammen och tar över. Passar bättre i zon 1-2 men också där vet jag att många har problem. Min egen i zon 3 är numera endast vildbusken. Helt OK i min vilda trädgård, men inte vad jag planerade förstås.

Ett alternativ för några kan vara Prunus Tenella, dvärgmandel. Inte lika stor men bedårande och härdig till zon 6! Ger dessutom små ludna mandlar. Bilder här
Isabell10
Har ett sånt träd hemma undrar nu om jag efter att jag upptäckt det har blom & grentorka kan beskära det trots att det har massa gröna blad?
Menar ska man beskära det när det finns blad kvar?
Det blommade ju så fint förra året(ny planterat) men i år kom det bara 4-5 blommor.
Hur beskär man det?
Nån här som har bild på ett riktigt beskärt träd så jag kan se hur mycket som bör tas.
Varför finns det inte varnings text i affärerna när man köper trädet att det inte är så tåligt utan skört.
Och varför säljs det i zoner där det ej trivs för?
Tror ni att trädet kommer ta sig nästa år eller ska jag planera för att sätta ett annat redan nu?
Cilla
Du kan söka här på Prunus Triloba och få mer information, det har skrivits en del också på senare tid om den.
Blom- och grentorkskadade grenar kan du beskära efter midsommar.
Någa ensaka plantbutiker varnar faktiskt för flera av de växter som de säljer, Zetas i Stockholm till exempel och om man talar med personalen på Ulriksdals slottsträdgårdar får man också kunskap om nackdelar som växter har. Seriösa plantbutiker över hela landet bistår också med sådan information, men man måste ju antingen läsa deras kataloger eller litteratur eller tala med personalen förstås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon