Full version: Penstemon arkansanus
Anki V
Jag har fått fön till Penstemon arkansanus av Gåsis och nu idag så såg jag att de hade grott.

Är det någon som kan berätta något om den här..... Härdighet, hur och var den ska planteras osv. Om jag inte minns aldeles fel så viste inte Gåsis så mycket om den heller utan den skulle vara en chansning.

Jag hittade den här bilden och nog är den söt alltid. wub.gif

/Anki
kerstin z5-6
Kommer från en del av Arkansas -och har alla förutsättningar att klara kallt klimat
Ska som så många Penstemoner planteras i mycket grusig jord -vattnas endast vid etablering smile.gif
Lycka till -jag har den i år jag med :)red . inte alls var Penstemon absarokensis jag hade i år ..
men plantering är ju samma
Gåsis
Jag tror att Paul M, som den kommer från, kallade den digitalis? coll. Arkansas. Jag vet inte alls vad det blir men han tyckte den var värd att prova i kallt klimat.

/Åsa
kerstin z5-6
menar du penstemon digitalis coll osv ??
Gåsis
Så här står det

Penstemon, digitalis? Coll. Arkansas.

/Åsa
kerstin z5-6
Okey .. men då är det nog en heeelt annan växt .. smile.gif
Kanske blir det lik denna

i så fall är den en egen sort och heter Penstemon arkansanus

penstemoner är en djungel ofta felnamnade
Jag brukar kolla här de har oftast korrekta namn
Här
Anki V
CITAT (Gåsis @ 11-03-2007, 19:53) *
Jag tror att Paul M, som den kommer från, kallade den digitalis? coll. Arkansas. Jag vet inte alls vad det blir men han tyckte den var värd att prova i kallt klimat.

/Åsa

Det här blir spännande! yahoo.gif Va bra Gåsis att du kom och styrde upp det hela, jag måste ha skrivit fel när jag skrev av från frökuvertet shy.gif . Jag gissar att...... vad det nu än är...... så vill den ha det grusigt och väldränerat (eller?)

/Anki
Gåsis
Säkert grusigt och väldränerat tummenupp.gif Härdigheten är det frågetecken för men han tyckte den var värd att prova. En annan har ju mött våren i budapest...som det gror där wub.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Javisst grus o väldränerat smile.gif
Anki V
Nu blommar Penstemonen som jag fick frön från Gåsis.

Den är väldigt, väldigt lik en P. digitalis. Pryder sin plats måste jag säga.

[attachment=21817:akk1__Large_.jpg][attachment=21816:ark2_Large_.jpg]

/Anki
Heda
Men så fina!! Jag sådde P. digitalis 'Husker Red' i år. Återstår att se om den överlever vintern. Står mkt väldränerat och jag tror att jag kastar över lite Kastanjeblad när den tiden kommer....hoppas, hoppas, hoppas blomma.gif men visst borde den i zon 2-3 eller?

//Heda
Anki V
Av mina 'Husker Red' överlevde drygt hälften (z 5)....och tur var väl det för jag hade i vanlig ordning planterat alldeles för tätt. Men de har inte alls lika rött och vackert bladverk i år som förra året...... stammarna är fortfarande röda. Faktiskt så tyckte jag bättre om den i fjol även om jag gillar den i år med. En favorit som förmodligen kommer att sås varje år...för säkerhets skull laugh.gif .

/Anki
Heda
Skönt att höra Anki V , att så pass många överlevde hos dig...¨å finns det gott hopp om mina!

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon