Full version: Odla fikon
Anemone nebulosa
Jag tycker fikonträd är väldigt vackra, och snart ska jag flytta till en lägenhet som det inte får plats mycket till växter i. Trots omständigheterna vill jag överbelamra den med växter för att få en härlig luftfuktighet, naturkänsla - och, givetvis, för att ha någon att prata med när det känns ensamt. blush.gif

Jag undrar hur man bäst lyckas driva upp ett fikonträd?
Ska köpa en färsk fikonfrukt idag, plocka ut fröna på något sätt, och sätta dem i jord.

Om det är någon här inne som har odlat fikonplantor, får ni gärna dela med er av er erfarenhet till mig.
Då blir Nicoline glad nämligen.
bravo.gif
Alexander-VG-zon3
dom fröna du tar från köpta fikon frukter . men dom fröna gror inte eller beronde på sort så gror dom men du får inga frukter en vacker blad växt . bättre att köpa fikon plantor på plabntskolor som fixar berfuktnigen sjlv .

skötsell

vill gärna stå ute så mycket det går , du kna sätta ut den när natten håller en temp på -5c till +5c . blir det mer frost lägg på skydd . sen har du dte ute hela sommaren sen tar du in fikonet när natten blir -10c eller lägegr på skydd . ha den ute så mycket det går under vintern .

sen vinter vila 0c +5c den tappar bladen du sätter sen ut den nakna växten tidig tidig vår
( sen vinter ) så bladapricknigen infaller ute och inte inne .
vattna men låt torka upp lät normal gödsel vattning plantera den i medelhavsjord . läge i söder eller väst .

tyvärr ska du ha den inne åretrunt så välj inte fikon , fikon är en härdig men inte vinterhärdig trädgårds växt jag har min på friland och en del sorter av fikon funkar i zon 0-3 bättre på firland än annat alternativ.
Eva St
Fick en stickling av Fikon förra året som jag drivit upp och som vuxit som bara den under förra sommaren. Nu har den övervintrat i källarförråd 8 - 12 grader och mår alldeles utmärkt
skogstroll
kan man övervintra fikon där de inte får något ljus? Jag har ett förråd i grunden under huset där det bör vara frostfritt.
Alexander-VG-zon3
den tappar bladen så den behöver inte ljuse .
J-son
Jag bor i zon 3 (Södermanland) jag har ett brown turkey utomhus som jag skyddar på vintern med en blå
plasttunna fylld med löv. Sen har jag ett Bornholmsfikon i växthus som jag syddar på samma sätt.
Det ar visat sig att brown turkey har klarat sig bäst och förra året fick jag 5 perfekta fikon fr det.

Från Bornholmsfikonet har jag inte fått något ännu. Dessutom fryser grenarna tillbaka mer på det.
Alexander-VG-zon3
Mina Bornholmsfikon fryser inte tillbaka i grenarna och gör ifrån sig lika bra som Brown Turkey, med Bornholmsfikonet så finns det flera ''sorter'' som har namnet Bornholmsfikon även om det inte är ett äkta. vilket blir att köper man en sådan så kan du få en som är sämre härdig eller en annan som verkligen är härdig. exempel har mina olika blad.

dom andra namn sorterna är oftast vad dom utger sig från att vara.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon