malin72
11-03-2007, 17:11
jo jag har sökt och hittat en massa olika sätt med avokdo,men vad gick bäst för er....vad skulle ni göra och inte göra?????????
vad gick och vad gick inte??
har 5 kärnor nu idag och vill veta hur jag ska göra för bäst chans
hur lång tid har det gått och ska dom vara under lysrören vad tycker ni????????
malin72
11-03-2007, 20:55
ingen som "tycker" något???????? sitter här och sår annat så....
Avokadokärna är bara att lägga i jord direkt, så kommer den upp efter några veckor. Lysrör behövs ej.
catlady
11-03-2007, 21:41
Jag har upplevt problem med mögel när man sätter dem i jord med påse över. Jag brukar sätta mina kärnor i snapsglas med vatten som täcker halva nöten. Och så får de stå så i en månad ungefär utan speciellt ljus, tills de spricker och gror ut en tjock rot. Då sätter man den i kruka och vips så kommer en grön stam upp!
malin72
11-03-2007, 21:47
hm ok en har det gått bra med jord och en inte
Jag sätter också i jord, täcker med ungefär 3-4 cm jord. Plastpåse med hål i som jag tar av och låter lufta ett par timmar varje dag, så möglar det inte.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
11-03-2007, 23:42
jag planterar dom helt under jord . halv cm under jorden kommer kärnan . sen bara vattna som vanligt vanlig rumstemperatur kanske kallare när jag har fönstret öppet i höst å vinter . har planterat en del med samma miljö och alla kommer upp . sen blir där två som kommer upp klipper jag veck den ena . söder,öst,norr kvittar . jag tycker dom är väldigt lätta kan gro i dom flesta miljöer näringsrikjord,sandigjord,blötjord,torrjord,svalt,över varmt m.m. .
malin72
12-03-2007, 01:12
man behöver inte göra några snitt eller så i kärnan???????
Alexander-VG-zon3
12-03-2007, 02:12
den klara sig själv utan snitt
Piccante
12-03-2007, 02:22
Den bästa och snabbast växande avokadon jag har haft var den kärnan som grodde i varmkomposten. Gror fort och växer så de knakar om de får värme, även om det brukar gå att få dem att gro även i rumstemp i ett vanligt fönster. Snittande är onödigt.
malin72
12-03-2007, 02:27
tack för era svar dom åker i jorden och sen får vi se ska det vara väl fuktigt????????
antar att den inte ska ha det för torrt med tanke på att den kan gro i vatten menar jag
jag tror att jag ställer den ganska varmt sen håller jag tummarna för jag har aldrig lyckats med dom i vatten glas
Vattna igenom ordentligt efter sådd och låt det inte torka ut hårt sedan.
Mvh
Fenja
Lemonne
06-05-2007, 08:25
Jag har hört att man sedan ska toppa avokadoplantan, men när och hur?
Blåbärsblad
06-05-2007, 17:23
Det undrar jag med! Är det inte så att man ska klippa der den helt när den är en cm hög eller något sånt? Men det verkar så taskigt

Att bara klippa ner den när man kämpat så! Men lyssna för guds skull inte på mig!

Jag har ingen aning. Fast jag tänkte jag skulle pröva. Hur stora blir de fullvuxna och bär de frukt då?
Ammoura
08-05-2007, 01:15
Toppa den över ett bladpar så grenar den sig fort. När man toppar beror väl mest på hur man vill att trädet ska se ut.
Eva-Lotta
14-05-2007, 12:08
Odlar ni avocado bara för att det är kul eller har ni ambitioner att få frukt på dem om sisådär tio år eller så? Går det ö h t att odla fram fruktbärande avocadoträd i Sverige (i växthus alltså)?
undrar
Eva-Lotta
mogge92
14-05-2007, 14:46
Nej det går inte att få frukt i sverige eftersom avokado är 2byggare dvs man behöver en han och en hon planta, och att dom blommar är sällsynt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.