|
Åsa, mälardalen zon 2
11-03-2007, 17:36
Nu har jag varit ute och sått primörer i växthuset det var många år sedan man kunde gå ut såhär tidigt och så men jorden hade rett sig och då brukar det funka att så en del grönsaker. Får se hur det går med en del sorter, salladsfröerna var ganska gamla de jag skickade efter var restnoterade och gulbeta är nog kanske en chansning ifall den klarar att sås i såhär kall jord, men smörgåskrasse, morot, spenat, majrova, asiatisk kål m. fl brukar funka bra vid mkt tidig sådd.
Kamilla z 7
11-03-2007, 21:41
Vad härligt! Var själv och skottade fram mitt växthus idag  och det var +15 därinne  ute tempen var +6 men det är klart solen gör sitt till,men det känns skönt även för en norrlänning att det rör på sig... Hoppas att dina sådder gror som bara den!!
Jonas70
12-03-2007, 09:48
Jag måste sätta fart och bli färdig med "golvet" i växthuset så att även jag kan sätta igång med sådd av vårprimörer
Jag sådde tre olika asiater förra vecka ... håller tummarna för att det ska fortsätta vara så här varmt och skönt. +10 och strålande sol.
Jonas70
13-03-2007, 08:41
CITAT (Gurkan @ 12-03-2007, 12:13)  Jag sådde tre olika asiater förra vecka ... håller tummarna för att det ska fortsätta vara så här varmt och skönt. +10 och strålande sol.  Sådde du dem i växthuset, eller?
Japp, i en av bäddarna där det ska bli tomater sen. Kålväxterna ska förhoppningsvis vara skördeklara när det är dags att sätta ut tomatplantorna.
Kanske skulle prova att så lite morötter och spenat också, har ändå frön som ligger och skräpar.
Jonas70
13-03-2007, 15:17
Får se ifall jag får tid i helgen och ordna såbäddarna i växthuset, så att även jag kan pilla ner lite asiatiska frön.
Katti med torpet
13-03-2007, 22:16
Åh, nu avundas jag er som har bäddar i växthuset. Jag har ju stengolv och brukar odla i hink. Men hur odlar man spenat och andra primörer i växthuset om man inte har bäddar. I en hink ryms det ju inte mycket?! Hur stort jorddjup tror ni att det behövs?
Jonas70
14-03-2007, 11:16
CITAT (Katti med torpet @ 13-03-2007, 22:16)  Åh, nu avundas jag er som har bäddar i växthuset. Jag har ju stengolv och brukar odla i hink. Men hur odlar man spenat och andra primörer i växthuset om man inte har bäddar. I en hink ryms det ju inte mycket?! Hur stort jorddjup tror ni att det behövs? Du skulle ju kunna odla direkt i planteringssäckarna.
Katti med torpet
15-03-2007, 14:52
ja det var ju en idé, räcker det jorddjupet?
Jonas70
15-03-2007, 15:59
Beror ju på vad du ska odla, men för sallader, rädisor och en del asiatiska kålsorter så borde det ju räcka tycker jag.
Jonas70
15-03-2007, 16:06
Igår så fick jag färdigt en av jordbäddarna i växthuset och sådde ruccola och två sorters asiater i mitt kallväxthus. Fiberduk över och hoppas på att det ska gro rekordtidigt
Katti med torpet
16-03-2007, 13:08
Vad tro ni om att så i balkonglådor, de är ju lite djupare än säckar och betydligt mer flyttbara? Vad skall man ha för jord, P-jord kanske? U-jord känns lite väl påkostat. Eller räcker det med billig skräpjord om man blandar upp den med påko? Kanske man kan så gankska tätt om man vattnar och gödslar regelbundet? Det ska ju bara bli primörer inga stora sallatshuvuden... Hur lång utvecklingstid är det på morötter, små-morötter kanske man kunde försöka med? Hm, kanske skulle testa med sand och gräsklipp? Usch vad mycket idéer jag fick nu. Det har jag inte alls plats för
CITAT (Katti med torpet @ 16-03-2007, 14:08)  Vad tro ni om att så i balkonglådor, de är ju lite djupare än säckar och betydligt mer flyttbara? Vad skall man ha för jord, P-jord kanske? U-jord känns lite väl påkostat. Eller räcker det med billig skräpjord om man blandar upp den med påko? Kanske man kan så gankska tätt om man vattnar och gödslar regelbundet? Det ska ju bara bli primörer inga stora sallatshuvuden... Hur lång utvecklingstid är det på morötter, små-morötter kanske man kunde försöka med? Hm, kanske skulle testa med sand och gräsklipp? Usch vad mycket idéer jag fick nu. Det har jag inte alls plats för  Morötter tar LÅNG tid på sig och kräver djup jord. Sallad och bladgrönsaker fungerar mycket bättre i balkonglådor. Även snabba grönsaker, som t ex rädisor, fungerar bra.
emmapemma
16-03-2007, 13:13
Om du har tur kan du ju få tag på amaryllis-trälådor hos din plantskola. Jag tiggde till mig ett par sådana hos min plantskola i höstas, för att ha tulpaner i. Nu till våren började jag fundera på ifall man ska sätta sallad i sådana, ifall jag kan få tag i fler. Plantskolorna får ju enorma kvantiteter av dessa lådor i oktober-november, sedan antar jag att de vill bli av med dem. De är ju lite djupare än balkonglådor och jordsäckar.
Annars är ju säkert balkonglådor helt OK. Men säckidén var ju bra Jonas! Den kanske jag snor!
Ko på påse, tror du inte det blir bra, eller är det för mycket näring i det för sallad? För isåfall borde planteringsjorden väl funka?
Eva 33c
16-03-2007, 17:13
När det gäller morötter finns det ju sådana där runda modeller, karott-morötter kallas de ibland. De kräver ju inget större djup. Planteringsjord duger nog tror jag.
Åsa, mälardalen zon 2
16-03-2007, 20:06
CITAT (Katti med torpet @ 16-03-2007, 13:08)  Vad tro ni om att så i balkonglådor, de är ju lite djupare än säckar och betydligt mer flyttbara? Vad skall man ha för jord, P-jord kanske? U-jord känns lite väl påkostat. Eller räcker det med billig skräpjord om man blandar upp den med påko? Kanske man kan så gankska tätt om man vattnar och gödslar regelbundet? Det ska ju bara bli primörer inga stora sallatshuvuden... Hur lång utvecklingstid är det på morötter, små-morötter kanske man kunde försöka med? Hm, kanske skulle testa med sand och gräsklipp? Usch vad mycket idéer jag fick nu. Det har jag inte alls plats för  Billig kogödsel på påse brukar funka bra för grönsaker och det finns snabba och långsamma morotssorter jag förordar en snabb morotssort för primörodling typ parabell som är en snabb (55dagar) morot som är rund och inte kräver så stort jorddjup.
Katti med torpet
17-03-2007, 07:41
Så får det bli. Weibullls säljer visst Parabell, får ta en tur dit på måndag! Ps. Är det någon som sett om har dykt upp sticklingar av snöflinga i affärerna än?
Ophelia
17-03-2007, 10:34
CITAT (Katti med torpet @ 16-03-2007, 13:08)  Vad tro ni om att så i balkonglådor, de är ju lite djupare än säckar och betydligt mer flyttbara? Vad skall man ha för jord, P-jord kanske? U-jord känns lite väl påkostat. Eller räcker det med billig skräpjord om man blandar upp den med påko? Kanske man kan så gankska tätt om man vattnar och gödslar regelbundet? Det ska ju bara bli primörer inga stora sallatshuvuden... Hur lång utvecklingstid är det på morötter, små-morötter kanske man kunde försöka med? Hm, kanske skulle testa med sand och gräsklipp? Usch vad mycket idéer jag fick nu. Det har jag inte alls plats för  I ett nummer av AoT -06 finns en artikel om bra grönsaker att odla i kärl/krukor. Det borde vara något för dig. Den artikeln var jättebra. Ska se om jag hittar på numret eller om någon här vet vilken jag menar. Där fanns det även med lämpligt djup för olika grönsaker Vill rekommendera en liten söt och god morot, Amsterdam Forcing.....lämplig att odla i kärl.
Åter till ursprungsfrågan ...
Två av mina asiater har grott och tittat upp nu, Pak Choi och Tatsoi. Den angivna utvecklingstiden avser kanske lite mer värme än så här men dom har iaf. två månader på sig innan det ska göras plats för tomater och annat. Det borde hinna växa till sig en hel del nu om det fortsätter att vara såhär varmt och soligt.
Jonas70
18-03-2007, 14:18
CITAT (emmapemma @ 16-03-2007, 13:13)  Om du har tur kan du ju få tag på amaryllis-trälådor hos din plantskola. Jag tiggde till mig ett par sådana hos min plantskola i höstas, för att ha tulpaner i. Nu till våren började jag fundera på ifall man ska sätta sallad i sådana, ifall jag kan få tag i fler. Plantskolorna får ju enorma kvantiteter av dessa lådor i oktober-november, sedan antar jag att de vill bli av med dem. De är ju lite djupare än balkonglådor och jordsäckar.
Annars är ju säkert balkonglådor helt OK. Men säckidén var ju bra Jonas! Den kanske jag snor!
Ko på påse, tror du inte det blir bra, eller är det för mycket näring i det för sallad? För isåfall borde planteringsjorden väl funka? Jag hade nog använt mig av planteringsjord, men jag har faktiskt inte testat kopåpse. CITAT (Gurkan @ 17-03-2007, 22:35)  Åter till ursprungsfrågan ...
Två av mina asiater har grott och tittat upp nu, Pak Choi och Tatsoi. Den angivna utvecklingstiden avser kanske lite mer värme än så här men dom har iaf. två månader på sig innan det ska göras plats för tomater och annat. Det borde hinna växa till sig en hel del nu om det fortsätter att vara såhär varmt och soligt. Tror i och för sig att det ska bli lite kallare i veckan som kommer, till och med krypa ner under noll på nätterna här i skåne.
Ardisia
18-03-2007, 22:33
Jag har satt en pallkrage med täckplast i mitt växthus eftersom jag har trägolv. Det blir som en kall (varm) bänk och mina salladsplantor och rädisor har kommit upp nu. Jag planterar ut alla mina sticklingar där när det blir lite varmare sedan. Fungerar jättebra.
Katti med torpet
19-03-2007, 06:13
CITAT (Ardisia @ 18-03-2007, 22:33)  Jag har satt en pallkrage med täckplast i mitt växthus eftersom jag har trägolv. Det blir som en kall (varm) bänk och mina salladsplantor och rädisor har kommit upp nu. Jag planterar ut alla mina sticklingar där när det blir lite varmare sedan. Fungerar jättebra. Det där lät verlkligen intressant. Hur stor är kallbänken (och hur stort är växthuset?) Har du den bara på våren eller året runt? Hur har du gjort i botten, för du måste väl ha skyddat trägolvet på något sätt? Du kanske rentav har någon bild?
Jonas70
20-03-2007, 15:13
Jag fattade det som om hon satt täckplasten i botten som skydd mot trägolvet, men jag kanske missförstod?
Ardisia
20-03-2007, 21:26
Nu blev jag ju tvungen att springa ut i växthuset och mäta och den är 80*120 samt 23 cm hög med täcklocket. Inköpt på granngården. Jag ställde bara ut den på golvet och tätade med svart plast som fick gå upp till kanten, sen gjorde jag ett antal hål här och var och fyllde i jord. Eftersom trallen nu har krympt något så rinner överskottsvattnet ner under växthuset. Det fungerar strålande bra, täcker med trasmattor när alla mina små planteras ut. Jag satte dit den förra våren så jag har bara haft den som babykammare en gång men förra vintern var kall och det klarade sig ändå. Växthuset är 10 kvm.
Jonas70 : Japp, det har blivit lite kallare och har faktiskt gått ner till -0,4, men under fiberduken blev det inte värren än ca +2 grader.
Idag har jag köpt 3 kilo (!!!) sättlök, vanlig gul lök, och ska prova att sätta den i en av bäddarna. Förra året käkade vi färsklök från början av Juni, planterad i mitten av April. Sätter jag nu i växthus borde man kunne börja skörda i mitten-slutet av Maj ... dvs. lagom tills tomater, paprika och chili ska börja bre ut sig.
Jonas70
22-03-2007, 09:18
Det är inte så dumt att ha alla tider uppskrivna, så vet man hur man ska förändra för att få det hela att fungera ännu bättre i år. Själv så är det första året jag för växtkalender, så det är ju först nästa år som jag kan dra nytta av mina odlarerfarenheter.
Jag har tyvärr inte förmågan att vara konsekvent med anteckningarna ... däremot försöker jag gå en runda med kameran minsta varje vecka för att dokumentera hur det hela utvecklar sig. Då får man ju bildbevis och datum på allt. Idag har jag planterat massor av lök, vitlök och vanlig gul lök, både i bädden i växthuset och ute (i tomatlandet mot söderfasaden). Tanken är att skörda dessa som vårlök/färsklök/knipplök eller vad dom nu kan kallas, i slutet av maj. Har planterat ca 400 st idag !
Jonas70
23-03-2007, 09:00
Mycket lök blir det...
Åsa, mälardalen zon 2
24-03-2007, 17:12
Det som tittade upp först i växthuset var smörgåskrasse (=kryddkrasse), Kyona Mizuna och Pink Lettucy. De andra asiaterna var frön som var några år så det kanske tar lite längre tid för dem ifall de fortfarande var grobara.
CITAT (Jonas70 @ 23-03-2007, 09:00)  Mycket lök blir det... All gillar ju lök eller ... ? Dom ska buntas i små knippen och säljas till hugande spekulanter i maj och början av juni på torget. Till hutlösa priser ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|