fiffigafrun
Jag vet att de inte är härdiga här hos mig men hur gör man vid plantering? Ska dom blötläggas före plantering? Hur djupt ner i jorden ska de? Är det för tidigt att plantera dem inomhus redan nu (med tilläggsljus så klart)? Hur lång tid brukar det ta innan de blommar?

Anemonerna (sorten Sylfide från Verberghe) ser ju som ihoptorkade små knölar o ranunklarna mer som lökar men med flera delar liksom.
estet
Brukar blötlägga mina anemonknölar över natten, sen har jag för mej att det står plant.djup på förpackningen. Kommer aldrig ihåg att ta upp dem så jag sätter nya varje år! laugh.gif
Eva 33c
Jag gör som estet, blötlägger (ett dygn i ljummet vatten) och planterar nya varje år rolleyes.gif
Eftersom jag sitter här med en ny påse kan jag ju förmedla vad som står på den.
"Planteras i varm jord" ( för min del sätter jag dem direkt på landet i slutet av maj, de blommar sedan i slutet av juli och in i augusti. Jag använder dem som snitt blommor)
"Kan förkultiveras i kruka 6-8 veckor före utplantering. Plantera i blomjord."
"Planteras 5 cm djupt, 10 cm avstånd mellan knölarna."

(Mitt svar avser anemoner, ranunklar har jag ingen erfarenhet av)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon