Full version: Ros
Knappsdala
Har en ros i min trädgård ´Belle de Crezy´, ja på etiketten är det stavat så. Jag tycker den verkar så liten och pirig. Kan den va lite kinkig kanske? Någon som vet? Den står i bra jord, ganska mycket sol. Kanske blir det lite väl torrt på sommaren när solen är som ihärdigast. Har vattnat, gett den lite rosgödsel...Vill gärna uppleva blommorna i mängd!
kerstin z5-6
Belle de Crezy en underbar gallica som blommar på gammal ved -det är alltså bra om så många som möjligt av fjolårets grenar är kvar -Så klipp inte för duktigt i den -då blommar den sämre
Förra sommaren var ju torr .. för torr för vissa rosor
Täck den gärna mot vårsol

de tar lite tid på sig , snart kommer nog din igång ! Välkommen till rosavdelningen -där är vi många rostok innocent.gif

K
Knappsdala
Tack för ditt svar och välkomnande...Jag blir nog tyvärr än så länge en som "tar" mer än "ger" här på rosforumet. Men det kan ju va kul att få berätta efterhand vad jag har.
När du säger täck mot vårsol, hur ska jag göra det? Jorden - eller...
kerstin z5-6
Tiden nu -mellan mars och vår är den farligaste för rosorna överhuvudtaget
Tjälad jord , men + grader o stark sol på nakna grenar gör att rosen börjar leva/vegetera / alldeles för tidigt
Eftersom den ännu inte kan suga upp vatten .. torkar grenar , i stora partier in .särskilt illa är detta ,om det inträffar på rosor som din , som blommar på gammal ved "
Skugga mot vårsol -granruskor från slaktad julgran kan stickas ner vid , över rosen -luftigt lager säckväv eller grön vinterduk , lakan , vad du har att skydda med blir bra , bara det skuggar..
När du kan gräva i jorden och den inte längre är hård-har tjälen gått ur o risken är över -det är bara en kort tid således som man måste ha dessa inte alltför snygga paket .. över sina rosor

vattna rosen tidigt i vår !

Om du kollar längre ner bland avdelningarna här på Odla ser du att vi har en aldeles egen avdelning ROSOR som bara handlar om dem
Välkommen dit och till övriga forumet med förstås !
K flirting.gif
Unn
Hej,
jag tror ju inte att du behöver vårvintertäcka så där värst, om det rör sig om en gallica i zon 1. Tjäle hade jag blivit förvånad över om den kom nu i mars här nere i söder.
Kanske är det snarare ett planteringsproblem. Hur gammal är din Belle de Crezý för det första? Det tar några år innan en gallica blir överdådig i blomningen! Även om rosen har sol blommar den inte väl utan en optimal plantering, dvs jättejättedjup planteringsgrop med massor av godsaker och jordförbättring i gropen, ingen konkurrens från andra rötter och så vattning, men inte en skvätt vatten, utan en riktig rotblöta, speciellt i början av sommaren. Å så behöver gallicor en del beskärning för att inte bara bli en liten styv upprätt kvast med blommor i toppen!
Tror Unn, i zon 1.
kerstin z5-6
Aha zon 1 smile.gif Ja då lär det väl inte behövas .. wink.gif
även om jag blev förvånad över att man täcker klätterrosor i den zonen
Nåväl -jag skrev ju om tjäle .. alltid hjälper det väl någon som har det -De flesta rosor behöver
ingen beskärning alls de första två åren , sällan öht i kall zon mer än att ta bort död ved -I zon 1 föreligger ju helt andra förhållanden .

Kan också vara ett måndags ex " .förkommer även bland rosor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon