Marie_79
I januari flyttade vi in i vårt hus med tillhörande trädgård. Innan har vi bara haft en lite gräsmatta med minimalt med växter.

Bakom garaget i nya trädgården står ett träd och omkring det är ett par kvm yta vilken min fråga handlar om:

När vi var där och tittade sade förra ägaren:
-Vi hade en massa sand som vi inte visste vad vi skulle göra av, så vi öste ut den här.
-Oookej, sade vi.
Nu idag har jag varit där och petat med en kratta eftersom det var långa revor med någon marktäckande växt i kanten. Då ser jag att det är sådana växter överallt under sanden! Varför täcka dem med en massa sand, det är ju mycket snyggare med växter där!
När jag krattade bort så mycket sand jag kunde, så åkte ju en hel del av bladen med. Frågan är: Vad är det för växt och hur stor chans har den att överleva och bli snygga om jag får bort sanden?

Mvh Marie (som nog kommer hänga här en del med en massa dumma frågor om jag ska få ordning på denna stora trädgård...)

Ophelia
Ser ut att vara en vintergröna (Vinca minor, tror jag då den har bättre härdighet). Får söta blå blommor i typ maj (kan även blomma tidigare). Den är ganska så lätt att få att stanna, den upplevs hos vissa vara ogräsaktig men jag tycker den är fin smile.gif
Marie_79
Tack för ditt svar!
Ogräsaktig eller inte, jag har hellre små blå blommor där än en stor sandhög! Jag får väl skynda mig att gräva fram resten också, så jag får njuta av blomningen smile.gif
kerstin z5-6
På rätt plats är den en utmärkt marktäckare -de kan även klippas hårt till små bollar smile.gif
Välkommen !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon