Full version: Sådd av Aklejor
Inger GMT
Hej
Jag har för första gången sått Aklejor. Nu undrar jag om någon vet ungefär hur lång tid det tar för dem att gro?
Hälsningar Inger

http//hage.ingers-gmt.se
Gåsis
Det beror lite på. Somliga gror kallt och somliga behöver ingen kylperiod alls. Jag tycker inte dom gror så jättesnabbt. Några veckor har nog jag fått vänta på inomhussådderna. Andra kanske har bättre tumme och får snabbare grodd.

/Åsa
Anki V
Akleja, Tower Dark Blue, 10/12 ute. In 20/1, Grodd 10/2
Akleja, Nora Barlow, 10/12 ute. In 20/1 Ingenting
Akleja, Lime Sorbet, 10/12 ute. In 20/1 Ingenting
Akleja, Tower Light Pink, 10/12 ute. In 20/1 Ingenting no.gif

Men jag ger inte upp.... (än). Det ser ut som om skalet på ett frö i Lime sorbetsådden håller på att spricka upp laugh.gif

/Anki
Margith
Jag försöker att tänka efter, men jag tror jag bestämmer mig för att jag sått Aklejor i 3 år.
4:e årets ligger under snön nu.
Jag sår dem i januari-februari och gräver ner dem under snön, efter 1-2 dygn inne. Sen får de gro till våren -sommaren bäst de vill, men IN kommer de inte! (Platsbrist, känns det igen? whistling.gif )
Hittills har jag inte misslyckats med någon. Visst, i en del krukor har det sett ut som om jag sått smörgåskrasse och i andra har det bara dykt upp 1 eller 2..... men nåt har iaf kommit upp.
En del har blivit stor nog att blomma och grävas ner i rabatten år 1, andra får övervintra nergrävd i krukan till nästa år.

Det här är min erfarenhet av akleja-sådd i z6
Eva 33c
Min erfarenhet är exakt densamma som Margiths:
Jag har aldrig misslyckats med någon sorts akleja hittills (och det har blivit många genom åren) men har alltid låtit dem stå ute och invänta våren på egenhand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon