catlady
11-03-2007, 21:35
[attachment=382:Bougainvilla.jpg][attachment=383:Bougainvillaträd.jpg] Jag tycker att detta ser ut som en bougainvilla (tror jag det heter). Har jag rätt? Har satt en stickling och hoppas på att den rotar sig!
catlady
12-03-2007, 14:28
Är det ingen som kan hjälpa mig??
Jag har haft en sån som krukväxt så nog tror jag det är en bouganvilla (hur man nu stavar till det).
Hoppas du lyckas med sticklingen. Det är ju extra kul om man haft den med hem från en resa.
Visst är det en bougainvillea.
Mvh
Fenja
Jag har läst att sticklingen vill ha det varmt 20-25° .... helst 30°
catlady
13-03-2007, 18:44
Jaha! Tack för tipset! Då är det kanske därför den ser så ledsen ut... Hur tusan fixar jag 30 grader varmt åt den när jag ansträngt mig hela vintern för att hålla tempen nere åt alla mina andra växter??
anna_rispan
13-03-2007, 19:09
är sticklingen så stor som på bilden? annars kankse du kan minska ner dem o sätta över elementet?? :s
Alexander-VG-zon3
13-03-2007, 19:10
sen när den blir större sköter du den som en medelhavsväxt och +5c på vintern den tappar bladen
kolla här efter sorter
http://davesgarden.com/pf/search.php?searc...p;Search=Searchhttp://www.floridata.com/ref/b/boug_spp.cfmläsa mer här om den
catlady
13-03-2007, 19:53
Nej, de två sticklingarna är jättesmå, men mina element är stora... Jag håller det kallt och ljust för mina andra små älsklingar. Men jag får fundera ut något! Tack för skötselrådet Flaxx! Jag hoppas de överlever.
marskattan
13-03-2007, 20:29
Jag har inga som helst råd, men vet däremot en expert på området (förutom vår egen Flaxx här på forumet). Om du åker till Lund och Lillafiskaregatansträdgårdsbutik så är en av ägarna Bengt enormt duktig på just Bouganvilla. Han var dessutom med i sista nummret av Allers Trädgård där även Göran och Ingemar var med.
Så bege dig gärna till Lillafisk. men låna ut plånboken till en kompis för dom har masssssvis med roligt att shoppa (säger jag som går där förbi varje vecka)
Lycka till!
// Agge
Jonas70
14-03-2007, 12:43
Lilla Fiskaregatan kan verkligen rekommenderas. Deras fröavdelning är helt enorm, så tänk på att INTE ta med plånboken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.