snillan
Hejsan på er alla

Behöver någon ett växthus ?
Måste bara tipsa er om att det finns en annons på blocket som är inlagd nu ikväll, område stockholm.

Enligt annonsen är det 15 kvm, helt nytt aldrig varit monterat, aluminium, och de vill ha 5000 kr för det , nypris tros har varit ca 14 000 kr enl annonsen

Snillan
kollba
Gjorde av nyfikenhet en sökning på Blocket men kan inte hitta det...
snillan
Hej Kollba
Kollade nyss och det finns inte kvar, det var väl för billigt och bra och gick direkt antar jag, igår kväll fanns det iallafall när jag la in tipset. Gissar att det var typ skånska byggvaror, Silvan, Bauhaus eller likande, det lät väldigt billigt med nypris 14 000 kr.
För mig blev det inte aktuellt att ringa eftersom jag bestämt mig för Willabs, pga högre sidohöjd, dubbeldörr, stabil rörkonstruktion+ att vi vill köpa enbart stommen och välja bort glasen för att kunna beställa dem själva. Men priset var ju lockande mot det som jag måste lägga upp för Euro Serre.

Snillan
kollba
Har du förresten kollat med Willab om den tjocklek ni tänker ha på glaset (ifall det är mer än 8 mm) passar in i de skåror o urtag som finns på växthuset...?
snillan
Kollba...
Måste jag vara ärlig...???? crying.gif
Näääää jag har inte kollat med Willab, kollad dock med Classicum innan jag bestämde mig för Willab och då kunde vi använda 4 och 6 mm ( visst borde det väl vara samma hos Willab det känns ju nästan som samma växthus när man ser bilder iallafall mellow.gif ) Maken bad mig kolla med dem och 6 mm funkade så jag hoppas att det är 6 mm han tänkt köpa, MEN jag ska kolla....säljaren som skrev offerten var bortrest denna vecka så jag har mailat att hon ska ringa mig,,,, måste bara försöka komma ihåg då att fråga, mitt närminne är tyvärr ganska obefintligt just nu, men det ska nog bli bättre sägs det...

Snillan
kollba
4 o 6 millimeter är knappast något problem eftersom jag skall använda 8 mm isolerplast i mitt.
Jag tänkte att du kanske skulle använda någon sorts dubbelmonterat isolerglas eller så som är tjockare än 8 mm.
snillan
Hej igen Kollba

Först pratade maken om självtvättande glas, jag vet inte hur tjocka de är..., igår pratade han om isolerglas, han är ju totalt ointresserad av odling och så utan fixar det praktiska åt mig..., så jag måste nog ta tag i att fundera över vilken typ av glas som är bäst för mitt syfte med växthuset...han fokuserar säkert bara på bästa möjliga glas, utan större tanke på vilken funktion det ger mig i mitt odlande av växter.

Finns det någon nackdel att välja isolerglas tror du ? Får kanske släng ut en ny tråd angående detta.

Jag skickar nog ett mail till Willab för säkerhets skull och kollar möjligheten av val av tjocklek till glaset.
Snillan
katah
Jag skulle välja isolerglass på taket i allafall idag, den isolerar värme och ger även skugga när solen gasar (= för varmt på sommaren är det största problemet på sommartid.

kerstin z5-6
Jag ser bara fördelar
kollba
Nackdelen skulle i så fall vara tyngden. Glas väger ju en del som bekant och dubbla eller tredubbla rutor väger därefter. Men Euro-Serres växthus har rejäla aluminiumlister som rimligtvis tål en hel del. Det är väl i så fall just taket som kan vara den svaga länken.
Återigen så är det bäst att du kollar med Willab... Dels hur tjocka rutor du kan använda och dels hur mycket de får väga.
Men om du har möjlighet så tycker jag att du skall välja isolerglas (om du nu skall envisas med glas happy.gif ) eftersom du tjänar in en hel del värme jämfört med vanliga glasrutor.
snillan
Hej Kollba

Kollade med Willab igår, Euro-Serre klarar max 6 mm glas i sin konstruktion pga tyngden, så vi får väl se vad det blir för glas för jag envisas faktiskt med glas thumbsup.gif

Växthuset kommer att vara placerat precis brevid vårt hus och vår entré, och tanken är ju kombinationen uterum/växthus och då är det ju trevligare med glas tycker jag, skulle jag haft det huvudsakligen för att odla i, då skulle jag nog valt plast.

Snillan igen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon