AnnaN
Hej,

Jag har två stora kolonilotter där den ena har många hallonplantor. Det är vildvuxet och nya skott har spritt sig ut i gången. Ingen hade skött mina lotter på väldigt många år innan jag tog över dem. Nu tänkte jag gräva upp alla plantor och få gången ren från skott.
Frågan är när jag kan göra detta? Nu tidigt på våren eller ska jag vänta till hösten? Eller kan jag göra det under hela sommaren, har ändå inte räknat med några bär då jag måste flytta dem. När jag har grävt upp alla plantor och grovrensat jorden som de ska åter i (de ska stå på samma ställe igen fast med glesare mellanrum), ska jag då gödsla i samband med plantering? Vad ska jag då gödsla med? Hur jordförbättrar jag?

Tacksam för tips!

MVH Anna
Fenja
Hej och välkommen hit!
Det bästa är att flytta dem nu på våren eller senare i höst. Vill du ta vara på skörden så gör du det i höst. Jag skulle byta plats på dem så de får en bra nystart. Men tänk på att gräva både djup och brett om du ska få bort alla rötter på det gamla stället. Gödsla, om det behövs, gör du på våren, ge dem en liten naturgödselgiva, för mycket gynnar bladtillväxten och det blir mindre bär. Jag brukar bara lägga på ett lager kompostjord varje vår på mina, kanske lite gräsklipp fram till midsommar. Plantera dem en och en med MINST 50 cm mellanrum, de skjuter snabbt nya rotskott och det blir en tät häck. Klipp bort de grenar som burit bär varje höst.
Hur du jordförbättrar är beroende på vilken jord du har, är den sandig, lerig, eller vad?
Mvh
Fenja
KURT
Men du bör bara göra det om du vet att de gott om goda bär. Annars är det bättre att satsa på nya plantor.
AnnaN
CITAT (Fenja @ 12-03-2007, 00:13) *
Hej och välkommen hit!
Det bästa är att flytta dem nu på våren eller senare i höst. Vill du ta vara på skörden så gör du det i höst. Jag skulle byta plats på dem så de får en bra nystart. Men tänk på att gräva både djup och brett om du ska få bort alla rötter på det gamla stället. Gödsla, om det behövs, gör du på våren, ge dem en liten naturgödselgiva, för mycket gynnar bladtillväxten och det blir mindre bär. Jag brukar bara lägga på ett lager kompostjord varje vår på mina, kanske lite gräsklipp fram till midsommar. Plantera dem en och en med MINST 50 cm mellanrum, de skjuter snabbt nya rotskott och det blir en tät häck. Klipp bort de grenar som burit bär varje höst.
Hur du jordförbättrar är beroende på vilken jord du har, är den sandig, lerig, eller vad?
Mvh
Fenja

Hej och tack så mycket thanks.gif !

Jag har en väldigt lerig jord som är mycket kalkhaltig. Bor i Uppsala. Tack för dina råd angående hallonen. Jag kommer ha dem på samma plats då det är den bästa platsen eftersom solen ligger på mest där. Dessutom skyddar de från pallare. Jag får gott om hallon som är stora o goda smile.gif

MVH Anna
Fenja
Lerjord förbättrar du genom att tillsätta torv och kanske grov grus om den är väldigt finkornig. Du kan använda gräsklipp (efter midsommar ska du låta det torka innan du lägger på det) klippa ner löven på hösten med gräsklippare och lägga på direkt. Halvbrunnen stallgödsel är perfekt om du kan få tag på det. Du kan även tillsätta barkmull. Du behöver inte mylla ner det, det brukar maskarna sköta om smile.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon