Kathy
Länk till artikeln.

Frivilliga hjälper till på akuten; länk.

CITAT
- Vissa måndagar är det så mycket folk när vi öppnar vid 17-tiden att det kan uppstå hotsituationer. Nu i måndags var det extremt. Därför bad jag väktaren att be folk att åka hem, säger Marianne Bjerström.
Så väktaren får det medicinska ansvaret att avgöra vilka som behöver akut vård?
- Nej, han får hämta mig eller en sjuksköterska om någon verkar allvarligt sjuk.

Jag tycker det är skrämmande. Är det väktarens ansvar att avgöra om någon verkar vara allvarligt sjuk? crying.gif
pejori
CITAT (Kathy @ 12-03-2007, 10:31) *
Länk till artikeln.

Frivilliga hjälper till på akuten; länk.

Jag tycker det är skrämmande. Är det väktarens ansvar att avgöra om någon verkar vara allvarligt sjuk? crying.gif

helt galet om det är så ja angry.gif
men det kan ju vara dom som är hotfulla som avvisas av väktare. ..journalister har inte alltid skriftens gåva och syftningsfel händer duh.gif
mamamaggan
Ja men man kan väl vara sjuk fast man uppträder hotfullt?!
pejori
CITAT (mamamaggan @ 12-03-2007, 13:33) *
Ja men man kan väl vara sjuk fast man uppträder hotfullt?!

ja...men orkar man vara hotfull om man ä'r allvarligt sjuk tror ni? crying.gif g.gif g.gif
mamamaggan
Jo det tror jag! Sedan beror det ju på graderingen av vad som är allvarligt.

Tycker att det är sjukvårdspersonal som ska bedöma graden och inte väktare!

Rapchic
men det stog väl inget om att dom som fick vända var hotfulla
just dom det stog om i artikeln var väl en flicka me svullet ansikte (me pappan där)
och nån till eller läste jag fel?
pejori
CITAT (Rapchic @ 12-03-2007, 14:56) *
men det stog väl inget om att dom som fick vända var hotfulla
just dom det stog om i artikeln var väl en flicka me svullet ansikte (me pappan där)
och nån till eller läste jag fel?

läs mitt första inlägg om syftningsfel i artikeln...det kan ju vara pappan som uppträdde hotfullt. dunno.gif
Pirum
Väktaren bör såklart inte göra några bedömningar, men är det folk som hotar så bör ju polis tillkallas. Det är ett JÄVLA ofog när ambulanspersonal, räddningstjänst (brandkår), etc, hotas när de försöker göra sitt jobb. Sen förstår jag att man i en krissituation, med en sjuk anhörig, kan vara uppjagad, men någon måtta får det vara.

Turligt nog har jag bara varit på vårdcentral 1 gång de senaste 20 åren ungefär, och det var bara för en rutinkoll, men nog är det så att antalet vårdcentraler har blivit färre och mer överbelastade?
mamamaggan
Väktare skall naturligtvis tillkallas om sjukvårdspersonalen känner sig hotad, inget snack om den saken , men de ska inte avgöra vem som ska få vård eller inte. Så blir det ju i praktiken enligt artikeln.
Kathy
En patient med svullet ansikte pga allergi har prioritet om ambulans hade tillkallats, dvs de hade plockat med patienten till sjukhuset.
KURT
De verkar vara kreativa i sjukvården i Malmö, när det gäller att spara pengar. De sparar t ex på ström genom att koppla respiratorn till ett strömlöst uttag!
Ophelia
Med så mycket hot som personalen får stå ut med så tycker jag att det ska vara fler väktare. Är man dålig och man ränner runt och hotar personal så får man stå sitt kast (eller transporteras till psyk om man har det problemet). Personal och sjukhusbehövande ska inte behöva stå ut med folk som inte kan sköta sig. Ärligt talat så struntar jag faktiskt i vad som händer med de som hotar för det är ett oskick som breder ut sig mer och mer. De flesta av de som honar är inte barn utan vuxna människor.
Rossi
Här kommer en länk till en annan tidning avseende samma sak. Lite mer nyanserad och mindre sensationsbenägen.

http://sydsvenskan.se/malmo/article224166.ece

Men det är inte bra att det är så svårt att få tid till läkare.
Gillan
CITAT (Rossi @ 13-03-2007, 07:22) *
Här kommer en länk till en annan tidning avseende samma sak. Lite mer nyanserad och mindre sensationsbenägen.

http://sydsvenskan.se/malmo/article224166.ece

Men det är inte bra att det är så svårt att få tid till läkare.

Bra att få en lite mer nyanserad bild av det hela ja. För som jag fattade det så är det ju inte på grund av de som uppträder hotfullt som de har såna köer. Det beror ju först och främst på för små resurser. samma sak var uppe i Radio Värmland nyhetssändningar hela dan i går. Och sjukvårdsledningen var mer än förtvivlad över hur situationen ser ut. Och över att det finns folk som inte ens kommer fram på telefon. Inte alls acceptabelt menade hon som de intervjuade. Jag kommer inte ihåg exakta siffror, men det var ganska skrämmande att höra hur många som får vänta alldeles för länge eller inte kommer fram alls.
Netha
Visst haltar sjukvården, men just köer på akuten beror nog mest på att stor del av dem som kommer dit, eg inte är i behov av akutvård
utan borde kontakta primären istället.
Fast där har man dragit ner så mycket att folk kan få vänta i veckor på att få komma till doktorn.
Rundgång alltså... men fel att skylla på akuten.

Ang flickan med svullet ansikte... man får inte ambulanstransport av den orsaken. Det hade isf varit om hon haft andnöd, men då tror jag inte heller att vakten stoppat henne.
Kathy
CITAT (Netha @ 13-03-2007, 08:23) *
Ang flickan med svullet ansikte... man får inte ambulanstransport av den orsaken. Det hade isf varit om hon haft andnöd, men då tror jag inte heller att vakten stoppat henne.

Tjaaa.......en vän till mig som jobbar som ambulanssjukvårdare, kommenterade just det fallet. Svullet ansikte pga allergi kan få komplikationer såsom andnöd och därför tar man med en sån patient i ambulanstransport.
Gillan
Så, som jag förstod det, så blev ju folk hänvisade till akuten pga att de inte fick komma till primären trots att de var akut sjuka. Men jag kan ju ha missförstått nåt dunno.gif
Netha
CITAT (Kathy @ 13-03-2007, 08:27) *
Tjaaa.......en vän till mig som jobbar som ambulanssjukvårdare, kommenterade just det fallet. Svullet ansikte pga allergi kan få komplikationer såsom andnöd och därför tar man med en sån patient i ambulanstransport.

Generösa de är ... jag har då aldrig varit med om det.
Svullet ansikte kan du ju få i många fall av olika allergier men ändå inte drabbas av andnöd.

CITAT (Gillan @ 13-03-2007, 08:28) *
Så, som jag förstod det, så blev ju folk hänvisade till akuten pga att de inte fick komma till primären trots att de var akut sjuka. Men jag kan ju ha missförstått nåt dunno.gif

Klipp ur artikeln:
Jourcentralens chef distriktssköterskan Marianne Bjerström kommer ut och stämmer av läget med väktaren. Frågan om nummerlappar väcker en tanke.
– Vi funderar på hur vi ska hantera det här på bästa sätt, säger hon ödmjukt.

Marianne Bjerström ser många skäl till att Jourcentralen är så hårt belastad. Influensan är främsta förklaring just nu.
– Jag har själv haft den i helgen. Men influensa är egentligen inget som man behöver söka läkare för. Kryp ner i sängen, ta något febernedsättande och se till att dricka ordentligt. Efter någon dag går febern ner, lovar hon.

Även utom influensatid har trycket på vårdcentraler och jourcentralen ökat på senare år, konstaterar Marianne Bjerström.
– Vi har ett annat samhälle i dag än för tjugo–trettio år sedan. Arbetsplatserna är glesare bemannade. Därför kommer många hit och vill ha medicin och bli snabbt friska.

Många barnfamiljer i Malmö har i dag invandrarbakgrund. Det har också ökar trycket på primärvården, menar Marianne Bjerström.
– En del kommer från länder där det verkligen är allvarligt om ett barn får hög feber.
Kathy
CITAT (Netha @ 13-03-2007, 08:35) *
Generösa de är ... jag har då aldrig varit med om det.

Generösa? Nej, de gör bara sitt jobb. yes.gif
bejron
Välkommen till akuten för så är det. Nu söker man för halsont sen i går kväll men ingen feber - man har ju sportlov. Man söker akuten för att medicinen man tagit i tre år tagit slut just nu och att receptet gått ut har man ingen aning om. Vrickade fötter och skidåkning, sök ortoped, ont i magen sedan tre veckor då söker man helst en natt man ändå inte kan sova även om det inte är värre. Man söker tom för simpel magsjuka. Alla vet väl vad det är men hur många söker akuten? Jo, många för dom måste jobba dagen därpå. Människor vet att det finns möjligheter och om man bara står på sig ska det nog gå. Det alla inte förstått är att somliga saker läker ut av sig själv. Vilka som kommer i kläm? Dom som är verkligt sjuka men inte gör något väsen av sig förstås.
Netha
CITAT (Kathy @ 13-03-2007, 08:42) *
Generösa? Nej, de gör bara sitt jobb. yes.gif

Ja så kan det vara... men som sagt. smile.gif

CITAT (bejron @ 13-03-2007, 08:43) *
Välkommen till akuten för så är det. Nu söker man för halsont sen i går kväll men ingen feber - man har ju sportlov. Man söker akuten för att medicinen man tagit i tre år tagit slut just nu och att receptet gått ut har man ingen aning om. Vrickade fötter och skidåkning, sök ortoped, ont i magen sedan tre veckor då söker man helst en natt man ändå inte kan sova även om det inte är värre. Man söker tom för simpel magsjuka. Alla vet väl vad det är men hur många söker akuten? Jo, många för dom måste jobba dagen därpå. Människor vet att det finns möjligheter och om man bara står på sig ska det nog gå. Det alla inte förstått är att somliga saker läker ut av sig själv. Vilka som kommer i kläm? Dom som är verkligt sjuka men inte gör något väsen av sig förstås.

Så sant.
Rossi
CITAT (Netha @ 13-03-2007, 08:23) *
Visst haltar sjukvården, men just köer på akuten beror nog mest på att stor del av dem som kommer dit, eg inte är i behov av akutvård
utan borde kontakta primären istället.
Fast där har man dragit ner så mycket att folk kan få vänta i veckor på att få komma till doktorn.
Rundgång alltså... men fel att skylla på akuten.

Fast detta rör sig inte om akuten utan om en vårdcentral som har jouröppet på kvällarna för att avlasta akuten.
Gillan
Okej Netha! Jag lade bara ihop vad sjukvårdupplysningen i Värmland sa på radion igår med vad jag läste i artikeln. Och fick det till att det var ungefär liknande problematik. Dumt av mig kanske. Att det sen finns folk som kanske inte måste ha akut hjälp har ju inte med situationen att göra. De som är i behov av hjälpen måste ju få den. Det är i alla fall min tanke.

Och det där med att svullna upp i ansiktet pga allergi...........kan verkligen bli allvarligt. Det vet jag av erfarenhet. Vår dotter hade svår gräsallergi när hon växte upp........svullnade upp i hela ansiktet och spred sig ner på halsen. Hon hade inte andnöd, men sjukvården sa alltid att vi skulle skynda oss pga att man aldrig kan vara säker. Det skulle kunna vända och gå inåt.

Men samtidigt så är det ju inte ett specifikt fall som hela problematiken handlar om. Det handlar ju om hela sjukvårdssituationen.
Netha
CITAT (Gillan @ 13-03-2007, 08:47) *
Okej Netha! Jag lade bara ihop vad sjukvårdupplysningen i Värmland sa på radion igår med vad jag läste i artikeln. Och fick det till att det var ungefär liknande problematik. Dumt av mig kanske. Att det sen finns folk som kanske inte måste ha akut hjälp har ju inte med situationen att göra. De som är i behov av hjälpen måste ju få den. Det är i alla fall min tanke.

Och det där med att svullna upp i ansiktet pga allergi...........kan verkligen bli allvarligt. Det vet jag av erfarenhet. Vår dotter hade svår gräsallergi när hon växte upp........svullnade upp i hela ansiktet och spred sig ner på halsen. Hon hade inte andnöd, men sjukvården sa alltid att vi skulle skynda oss pga att man aldrig kan vara säker. Det skulle kunna vända och gå inåt.

Men samtidigt så är det ju inte ett specifikt fall som hela problematiken handlar om. Det handlar ju om hela sjukvårdssituationen.

Precis... så skrev jag ju också i första inlägget... Sjukvården haltar och det saknas resurser i Primärvården alltså blir det rundgång.

Ang svullet ansikte... jo vi har fem st i familjen som råkat ut för detta många ggr så jag är väl medveten om att sådant kan men behöver inte bli så allvarligt att det kräver ambulanstransport.
Gillan
CITAT (Netha @ 13-03-2007, 09:02) *
Precis... så skrev jag ju också i första inlägget... Sjukvården haltar och det saknas resurser i Primärvården alltså blir det rundgång.

Ang svullet ansikte... jo vi har fem st i familjen som råkat ut för detta många ggr så jag är väl medveten om att sådant kan men behöver inte bli så allvarligt att det kräver ambulanstransport.

tummenupp.gif yes.gif kompiskram.gif
Netha
CITAT (Gillan @ 13-03-2007, 09:06) *
tummenupp.gif yes.gif kompiskram.gif

kompiskram.gif
faith

Sant. Tyvärr, måste jag tillägga.
Magdis

Apropå det så har jag bl.a haft en patient som kom in akut på natten med ambulanshelikopter för ett bensår som han haft i flera år. confused.gif Sen har vi ju alla som blir inskjutsade akut av anhöriga när det börjar närma sig storhelger och de ska resa bort....causa soc kallas den diagnosen.

Och apropå hot, så är det inte särskilt kul att jobba på akuten på helger och nätter. Det händer att folk röjer omkring och hotar personalen med krossade flaskor om de inte får de läkemedel de vill ha. Det är inte kul för de andra patienterna heller ska jag väl tillägga. I somras hade jag en herre med hjärtbesvär som hamnat mitt i ett glaskrossningsinferno o blivit kvar på akuten extra länge p.g.a att personalen var tvungen att hantera det. sad.gif
Kathy
CITAT (Magdis @ 13-03-2007, 16:12) *
Sen har vi ju alla som blir inskjutsade akut av anhöriga när det börjar närma sig storhelger och de ska resa bort....causa soc kallas den diagnosen.

sad.gif sad.gif sad.gif

Rossi
Sen har vi ju alla som blir inskjutsade akut av anhöriga när det börjar närma sig storhelger och de ska resa bort....causa soc kallas den diagnosen.

[/quote]

När vi var i Kina och Tibet i somras så berättade reseledaren att de hade varit tvungna att porta vissa resenärer eftersom det fanns anhöriga som ständigt skickade senildementa släktingar på resa under jul och nyår för att slippa ta hand om dem själva. De här senildementa resenärerna ställde till det för övriga resenärer och blev ju en belastning på resan trots att de inte kunde hjälpa det. De visste inte var de befann sig, vilket rumsnummer de hade, när de skulle samlas etc. etc. Lite jobbigt på långa rundresor om man säger så.
Magdis
CITAT (Rossi @ 13-03-2007, 16:24) *
När vi var i Kina och Tibet i somras så berättade reseledaren att de hade varit tvungna att porta vissa resenärer eftersom det fanns anhöriga som ständigt skickade senildementa släktingar på resa under jul och nyår för att slippa ta hand om dem själva. De här senildementa resenärerna ställde till det för övriga resenärer och blev ju en belastning på resan trots att de inte kunde hjälpa det. De visste inte var de befann sig, vilket rumsnummer de hade, när de skulle samlas etc. etc. Lite jobbigt på långa rundresor om man säger så.

Jamen jösses, stackars människor! Då är det ju trots allt bättre att lämna dem på akuten..då hamnar de iallafall i trygga händer. Hur sjutton kan nån komma på tanken att skicka sina senildementa släktingar på utlandsresa?? mad.gif crying.gif
Margaretha
Så hårresande med de gamla som skickas iväg! Man hade tydligen inte hört allt ändå - fast man trodde det!

Vårdcentralerna i Malmö har det jättetufft, och går man någon gång till jourcentralen en kväll -öppnar 17.00 - så är där proppfullt av nya svenskar med barn. Ibland tre, fyra stycken var. Jag tror att det ligger mycket i det sköterskan säger angående barn och feber. Tre dygn har jag fått lära mig att barnet kan ha hög feber - om inget tillstöter - och det har alltid gått bra - utom när vi fått åka in för krupp och öroninflammationer. Efter dessa tre dygn brukar den ju börja sjunka.

Har man inte den kunskapen, så blir man naturligtvis orolig om febern går upp till 39,9. Så det kanske vore en uppgift för barnavårdscentralerna att lära ut egenvård. Vi väntar ju 20000 flyktingar till, så situationen lär ju knappast bli bättre. Sjukvården i Malmö är inte dimensionerad för så många.
Kathy
S:t Görans akutmottagning har halverat väntetiderna för akut sjuka.
Istället för att först träffa en sjuksköterska då patienten kommer in, så får de istället träffa en läkare som bedömer åtgärder för patienten.
De patienter som inte tillhör de svårt skadade eller akut sjuka kan få prata med en rådgivningssjuksköterska för att slippa vänta i onödan.
Rådgivningssjuksköterskans uppgift är att hitta hjälpa till att hitta bra alternativ till att vänta på akuten.

Källa: ABC-nytt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon