susa
Hej

Hur tar man bäst sticklingar från fikon?
Mitt stora träd har massor av rotskott, är dessa bra? Jaghar också beskurit det ganska hårt, borde jag ha sparat något från de grenarna?

mvh
Susa
RibesRubusVitis
Nog går det med sticklingar, men säkrare är förmodligen ”luftavläggare” eller ”kinesiska avläggare” där man delvis skär igenom en gren och stoppar en plast- eller plåtbit i snittet så att det inte läker ihop. Sedan lindar man vitmossa om, fuktar rejält och paketerar alltihop med en plastpåse. Själv har jag ett par gånger i stället klistrat ihop en plastkruka runt snittet (först klyvs krukan på längden) och fyllt med vanlig planteringsjord, som vattnas emellanåt.
Efter några veckor har det bildats så mycket rötter att den nya plantan kan skiljas helt från moderplantan.

Om rotskott vet jag tyvärr inget, och beskärning har aldrig behövts på mina fikonträd (numera ihjälfrusna utomhus).
catlady
Jovisst kan man beskära om man vill ha en viss form på trädet - lite buskigare som de gärna blir här i Sverige (speciellt om det delat sig tidigt på stammen). Och stickling kan man t.ex. ta av toppen eller en av de nyare grenbitarna när man klipper för att buska till. Man gör likadant som med andra sticklingar - ser till att det inte finns stora löv på sticklingen, sätter 1/2 - 2/3 ner i jorden, påse över med hål i, och håll fuktig.
Det finns en annan tråd om beskärning och sticklingar härinne någonstans, som inte är så gammal. Tror den heter "fikon".
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon