Fenja
Vad väljer jag för äppelträd om jag vill ha skörd snabbt, är det fortfarande Transparent Blanche eller har det kommit några bra nya?
Mvh
Fenja
Big Gardener
Jag driver själv ett litet projekt kring ett gravensteiner på A2 som jag helt på försök skulle göra så fruktbärande så snabbt som möjligt. Detta var ett tvåårigt träd som jag satte hösten 2002, rotbeskar, böjde grenar, gödslade och fick till en mycket bra form på redan första året. Året därpå var det massivt med blomknoppar och det borgade för en god skörd. Dessvärre var både våren 2004 och 2005 sen och det var väldigt ont om pollinerare vid tiden för blomning så det blev inte särskilt stor skörd. Däremot var den vegatativa (blad och grenar) och generativa (fruktved) tillväxten mycket bra balanserad och jag har mycket fruktved på den. Förra sommaren fick jag så mycket kart att jag var tvungen att gallra för att inte grenarna skulle knäckas.

Kontentan är att jag tycker du ställer frågan fel. Skillnaderna mellan sorterna är i mitt tycke marginell. Kraftigt växande sorter är inte liktydigt med snabb skörd. Snarare är det grundstam, beskärning och övrig skötsel som spelar större roll om ett äppelträd ger snabb skörd.
Fenja
Du har säkert rätt i allt du säger Birger och det verkar logiskt att det förhåller sig så. Men för mig som inte besitter dina kunskaper så handlar det mera om att välja mellan Åkerö som sägs kunna ta upptill 10 år på sig innan det sätter frukt och vad som helst som kan tänkas att göra det snabbare. Jag tror att jag förmår välja ut ett träd med bra förutsättningar och att jag kan hålla efter med grundbeskärning hjälpligt, så vad kan man rekommendera med de förutsättningarna?
Mvh
Fenja
Cilla
Men Fenja, du är ju redan expert!
Om det viktigaste är att få frukt snabbt, så är "turbovarianten" en av dessa:
- ring trädgårdsbutiken och säg att du vill ha ett kronträd "satt på svagväxande grundstam"
- åk till trädgårdsbutiken och köp ett spaljerat äppelträd - det sitter redan på svagväxande grundstam. Beskär detta sedan som du vill ha det, dvs som fortsatt spaljé eller som kronträd

Grundstammen påverkar som du vet mest, det kan innebära att du får en hink frukt på 5 år jämfört med 10.
Sedan kan du påverka med sortvalet också, men då är det mycket mindre skillnad. En hink Åkerö som du skriver kan ta 10 år om det sitter på A2 grundstam (den vanligaste) och Aroma kan ta 8 år.

När du köpt "turbon" sporrbeskär du. Förs beskärning av sido- eller fruktgren till 2 knoppar å vårvintern. Sedan nyper du av yttersta bladparen i juli på de 2 grenar som växer ut.

Det blir inte mycket tillväxt på de som man sporrar så här, men om det gäller att få fram frukt snabbt så får man betala med att trädet helt enkelt inte växer...

Snabbast frukt, oavsett vad det satt på, har jag fått på Oranie, Aroma, Tranparente Blanche och långsammast på Gravensteiner ch Åkerö. Men det säger inte så mycket... Ring Håkan Svensson på Julitta och fråga vilka av hans dryga 100 sorter som fått frukt först!
Fenja
Tack Cilla! wub.gif Jag tror jag köper två, ett som jag jagar fram frukt på och ett annat som får ta sin tid och bli ett stort och vackert träd. Både Aroma och Oranie har goda äpplen!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon