Skogstjärna
12-03-2007, 12:16
Har fått sköldlöss på en av mina orkidéer.
Vad gör jag!?
Köp Provad Plus spray och behandla dem. Det står på flaskan hur du ska göra. Finns på de flesta växtbutiker och stora varuhus.
Mvh
Fenja
Skogstjärna
12-03-2007, 14:05
Funkar det? Jag trodde att sköldarna gjorde att dom blev skyddade mot sprayen....
CITAT (Skogstjärna @ 12-03-2007, 14:05)

Funkar det? Jag trodde att sköldarna gjorde att dom blev skyddade mot sprayen....
peta bort så många sköldar du kan och tvätta den med sprit...
det är besvärligt att komma tillrätta med, men sprit fungerar hyfsat
provado plus är alltid bra.
Åsa, mälardalen zon 2
12-03-2007, 16:40
Provado plus sprayen tas upp av växten och finns inuti växten i ett par dagar så suger lössen på bladen blir de förgiftade då hjälper inte deras sköldar som skydd.
foolishRice
12-03-2007, 17:51
Var försiktig med spriten!
Jag brukar börja med att pilla bort alla synliga lusar genom att skrapa med nageln. Därefter tvättar jag växten försiktigt med ljummet vatten och lite, lite diskmedel eller såpa. Sen sprutar jag med provado och låter växten stå.
Man kan lyckas att bli av med lössen utan provado, men det är alltid bra med provado som profylax...
I extrama fall tar jag också till spriten; vanligen isopropanol. Men inte mot sköldlöss, de ser man ju med blotta ögat! (så länge man har hyfsat bra syn på nära håll förstås).
Det är onödigt att stressa en långsamtväxande orkidé i onödan.
Skogstjärna
13-03-2007, 10:28
Tusen tack!
kristerh
15-03-2007, 13:47
var försiktig med provadosprayen bara, spraya inte för nära, eftersom de kan frysa då, det gäller för övrigt när man sprayar andra plantor oxså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.