CITAT (Fenja @ 12-03-2007, 14:37)

Enligt Svenska Kennelklubbens kamphundslexikon är följande raser kamphundar:
American pitbullterrier är en utveckling av pitbullterriern och har avlats fram med ett mildare temperament. Förbjuden i England ocn Norge.
American Staffordshireterrier, också känd som Amstaff.
Bullterrier särskiljer sig med sitt speciella utseende och är sedan länge en renodlad familjehund. Från början framavlad som kamphund.
Staffordshire bullterrier är den engelska kusinen och är mindre än sina släktingar.
Mastiff en ras som fram avlats fram för att användas i krig. Flera olika varianter finns.
Dogo Argentino framavlad som jakt- och boskapshund. Tillhör dock de hundar som blivit förbjudna i England och Norge då de anses vara farliga och svåra att hantera.
Fila brasilero framavlad som jakt- och boskapshund. Tillhör dock de hundar som blivit förbjudna i England och Norge då de anses vara farliga och svåra att hantera.
Tosa
Pitbull är ett samlingsnamn på raserna american pitbullterrier, american staffordshireterrier, staffordshire bullterrier samt de blandraser som har dessa raser i sig.
Källa: Svenska Kennelklubben
Mvh
Fenja
Fenja...fattar att detta bara är ett citat.
Vill bara påpeka att American staffordshire terrier aldrig framavlats för KAMP...dessa är endast avlade som utställning och sällskapshundar.
Sedan greppar jag inte riktigt hur folk kan gå runt och vara så naiva att de tror att en kamphund är en eller flera raser.
En kamphund är endast en benämning på en hund som tränats för kamp och inget j*vla samlingsnamn på flera olika raser!!
Har själv en amstaff och blir väldigt upprörd när jag ser sådanna här "debatter" och jag blir såååå arg på media för att dessa har startat hela "kamphund/mördarhunds" hysterin!!
Hur många som skrivit hittills vet att Golden Retriever har den högsta bitfaktorn Statistiskt?
Att det nästan alltid står olyckshändelse och ingen notis om ras när "vanliga hundar" bits...
Och att varje gång det är en bull-ras eller liknande som bits så blir det löpsedel??
Hur många tycker att den här goa lilla soffpotatisen, som springer runt i trädgården och viftar på svansen och bara njuter av livet ser ut som en rårakad KAMPHUND? Blir så oerhört ledsen...det är min älskling folk pratar om när dom snackar skit om hennes familj. Straffa ägaren inte hunden!!
http://www.pitbullproblem.tk